äldre kvinna tittar på en surfplatta med en yngre kvinna.

Inköp av dagligvaror

Om du inte själv kan utföra dina inköp av dagligvaror finns möjlighet att ansöka om stöd för inköp. Det utförs genom e-handel.

Kontaktcenter - en väg in

Öppettider

Måndag–fredag: 8:00–16:30

Vad kan kontaktcenter hjälpa mig med?

Besök oss

Gärdhemsvägen 9 461 83 Trollhättan

Hur får jag stöd med inköp av dagligvaror?

Du kan ansöka om stöd för inköp. Biståndsenheten gör då en bedömning av ditt behov.

Ansök om stöd med inköp av dagligvaror

Hur går inköpet till?

När du har fått stöd för inköp som en beviljad insats utförs inköpet digitalt i den butik som kommunen har ett upphandlat avtal med. Du behöver inte ha egen teknik för att göra inköpet utan hemtjänsten kommer hem till dig med en surfplatta och ger stöd både för att komma igång och för att genomföra inköpet. 

Film om matinköp via e-handel i hemtjänsten

Hur ofta kan jag beställa?

Du kan beställa max en gång per vecka.

Hur levereras maten?

Du får leverans en gång per vecka och det finns ett antal förbestämda leveranstider att välja på. Dina varor levereras med kylbil och bärs hela vägen till ditt köksbord om du så önskar. Chauffören ska kunna legitimera sig vid dörren.

Hur gör jag om jag inte kan ta emot och packa upp mitt inköp själv?

Kan du inte ta emot eller packa upp dina varor vid leveransen så kan hemtjänsten hjälpa till med detta. De kommer då hem till dig i samband med att dina varor levereras.

Hur betalar jag mitt inköp?

När du fått stöd för inköp beviljat betalar du enligt gällande taxa för dina insatser. Kostnaden för butikens packning och leverans betalar kommunen. Dina varor betalar du med bank- eller kontokort. Mer information får du av hemtjänstpersonalen.

Senast granskad 2021-10-25 av Jonathan Hjort