Litet hus med pengar i taket

Konsumentvägledning

Konsumentvägledningen ger dig information om dina rättigheter som konsument. Har du frågor innan du ska köpa något eller klagomål på det du redan köpt vänd dig till Konsument Trollhättan.

Person
Konsument Trollhättan 0520-49 70 08 Djupebäcksgatan 21
Enhet Arbetsmarknads- och socialförvaltningen Gärdhemsvägen 9 461 83 Trollhättan 0520-49 50 00 Arbetsmarknads- och socialförvaltningen

Vi erbjuder dig kostnadsfri rådgivning.

  • Rådgivning vid köp av varor eller tjänster.
  • Reklamationer.
  • Hushållsekonomisk rådgivning.
  • Konsumenträtt.
  • Skuldsanering.

Om du känner dig osäker på vad som gäller i ditt fall kontakta oss gärna för att få råd och stöd i hur du ska gå tillväga.

Vi erbjuder också information till olika grupper, föreningar och gymnasieskolor. Det kan vara information om konsumenträtt, hushållsekonomi eller andra ämnen inom konsumentverksamhetens område.

Kontakta oss gärna för information och bokningar.

Följ oss gärna på Facebook för aktuella tips - @KonsumentTrollhattan

Öppettider

Telefontid:
Måndag-onsdag 09.30-11.00
Telefonnummer: 0520-49 70 08

Drop-in för tidsbokning:
Tisdag kl. 14.30-16.00
Besöksadress: Djupebäcksgatan 21D (mitt emot Maria Alberts vårdcentral)

Övriga tider, endast förbokade besök.
Du kan också skicka din fråga till konsument@trollhattan.se eller ringa till Hallå Konsument, telefonnummer: 0771-525 525

 

Fråga oss direkt Är du boende i Trollhättan och har frågor till oss på Konsument Trollhättan? Skicka din fråga via formuläret. Vi svarar så fort vi kan! Vi lovar dock att du får svar inom tre arbetsdagar.
Personuppgifterna inom Trollhättans Stad behandlas i enlighet med dataskyddsförordningen. Genom att anmäla/ansöka godkänner du att information du lämnar får lagras och bearbetas utifrån det ändamål anmälan/ansökan är ämnad för.Personuppgifterna kan för angivna ändamål komma att lämnas ut till andra myndigheter eller till enskild om detta följer av lag eller annan författning. Myndigheten tar hänsyn till gällande sekretessbestämmelser.Du har rätt att begära utdrag av de behandlingar av personuppgifter som gäller dig samt begära rättelser på felaktiga uppgifter. Du kan när som helst dra tillbaka ditt godkännande. Kontakta vårt dataskyddsombud: dataskyddsombud@trollhattan.se
Godkännande: (Obligatoriskt fält)
* Obligatorisk uppgift
 
Betalkort och kreditkort

Vanliga frågor och svar

Vanliga frågor och svar hos oss på Konsument Trollhättan.

Relaterad information

Hallå konsument 
Oberoende vägledning genom Konsumentverket

Konsumentverket
Konsumentverket är en statlig myndighet som är till för dig som konsument.

Allmänna reklamationsnämnden
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en statlig myndighet som har till huvudsaklig uppgift att opartiskt - och utan avgift för parterna - pröva konsumenttvister.

Kronofogden
Kronofogden är en statlig myndighet som arbetar med skulder. Syftet med vår verksamhet är att den som har pengar att fordra ska få hjälp att driva in dem.

Konsument Europa
Konsument Europa ger dig som konsument goda råd när du ska handla över gränserna inom EU.

Konsumenternas energimarknadsbyrå
Rådgivning om el för privatpersoner. Konsumenternas energimarknadsbyrå är en självständig byrå som kostnadsfritt informerar och ger råd och vägledning i frågor som rör elmarknaden.

Råd & Rön
Råd & Rön ger dig klara och raka besked om varor och tjänster. Har du Råd & Rön behöver du inte ägna så mycket tid åt att kartlägga och undersöka vad som passar dig bäst i det överväldigande utbudet.

Konsumenternas Tele- och Internetbyrå, Telekområdgivarna
Konsumenternas tele- TV- & Internetbyrå är en självständig organisation som ger objektiv information och vägledning kostnadsfritt till konsumenter kring tele-, TV- och Internetabonnemang.

Post- och Telestyrelsen
Kommunikations­myndigheten PTS arbetar för att alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikations­tjänster.

Senast granskad 2019-10-13 av Cecilia Wilson