Lyssna

Bygga nytt hus

Om du vill bygga en ny villa, det vill säga ett nytt en- eller tvåbostadshus, behöver du alltid bygglov.

Kontaktcenter - en väg in

Öppettider

Måndag–fredag: 8:00–16:30

Vad kan kontaktcenter hjälpa mig med?

Besök oss

Gärdhemsvägen 9 461 83 Trollhättan

Steg 1 – Ta reda på vad som gäller för ditt bygglov

I detaljplanen kan du ta reda på vad som gäller för din fastighet innan du börjar planera.
Hitta din detaljplan här

Hur lång är handläggningstiden?

Handläggningstiden räknas från den dag du har lämnat in godkända underlag till den dag du fått ett beslut.

 
 

Steg 2 – Ta fram underlag för din ansökan

När du förbereder ditt underlag är det viktigt att se till att ritningarna är fackmannamässigt ritade. Det innebär att de ska:

  • vara ritade med linjal och använda svarta linjer på en vit bakgrund. Undvik att använda rutat eller linjerat papper om du ritar för hand.
  • innehålla måttangivelser (höjd, längd, bredd eller avstånd) i meter och minst en decimal.
  • vara skalenliga och försedda med en skalstock, ett måttsatt streck som visar ritningens skala, så att korrektheten i skala och mått enkelt kan verifieras. Du ska också ha med en norrpil och väderstreck så vi vet hur byggnaden ska placeras i förhållande till omgivningen.

Om du skickar in ritningarna digitalt ska de levereras i PDF-format.

Dessa handlingar behöver du lämna in tillsammans med din ansökan:

 

En situationsplan är en karta som visar fastigheten ovanifrån så att det går att se var byggnaden ska placeras och hur nära tomtgräns den ska vara.

  • Situationsplanen ska vara ritad på en nybyggnadskarta.
  • Från tomtgränsen ska du rita in tre vinkelräta avstånd till byggnaden som låser byggnadens placering.
  • Byggnadens yttermått ska finnas med.
  • Byggnadens färdiga golvhöjd ska vara med.
  • Situationsplanen ska visa infart och parkering.
  • Situationsplanen ska visa befintliga byggnader på tomten. Om någon byggnad ska rivas ska du markera det exempelvis genom att skriva ”byggnad som rivs”
  • Situationsplanen ska visa eventuella plank och murar och dessa ska vara måttsatta med längdmått.
  • Du får inte ändra något på kartan du beställer från kommunen, till exempel ta bort kommunens logotyp, utan bara lägga till det du ska bygga.

När du gått igenom stegen ovan är du redo att beställa en karta.
Ansök om nybyggnadskarta (e-tjänst)

En planritning visar själva byggnaden uppifrån så att det går att se hur byggnaden ska vara utformad och användas, till exempel om det är en gäststuga, ett garage eller växthus.

  • Planritningarna ska redovisa utvändiga mått, vara möblerade och i skala 1:100. Om utrymmet till exempel ska vara förråd räcker det att skriva ”förråd” i utrymmet.
  • Det ska finnas en planritning för samtliga våningsplan.
  • Alla dörrar och fönster ska vara inritade skalenligt och stämma med fasadritningen.
  • Det ska finnas en markering som visar var snittet är taget för sektionsritningen.
  • Det ska finnas skalangivelse och skalstock (ett måttsatt skalstreck som visar skalan) på ritningen.

Fasadritningarna är till för att visa byggnadens fyra sidor sett rakt framifrån.

  • Fasadritningar ska vara i skala 1:100 och visa byggnaden från alla väderstreck, väderstrecken ska stå med vid sin respektive fasad.
  • Ritningarna ska visa hur marknivåerna ser ut nu och hur de kommer att se ut efter byggnation. Marklinjer ska redovisas till tomtgräns eller till där befintliga och kommande marknivåer möts. Om marknivåerna inte ändras behöver du skriva det tydligt på fasadritningen tillsammans med en redovisning av befintlig marklinje.
  • Fasadritningarna behöver inte vara måttsatta, men det ska finnas skalangivelse och skalstock (ett måttsatt skalstreck som visar skalan).

En sektionsritning är en genomskärning genom byggnaden och ska visa hur den är uppbyggd med till exempel våningar, vind och källare.

  • Sektionsritningar ska vara måttsatta och i skala 1:100.
  • Den ska visa takvinkel, rumshöjd, nockhöjd och byggnadshöjd.
  • Den ska visa färdig golvhöjd.

Den ska visa hur byggnaden ansluter till marken. Det ska finnas skalangivelse och skalstock som är ett måttsatt skalstreck som visar skalan på ritningen.

 

I vissa fall måste du också lämna in

 

En markplaneringsritning är baserad på kommunens kartunderlag och visar var du kommer göra utfyllnader eller schaktningar.

  • Om du ska bygga slänter behöver du markera var de ska vara.
  • Skriv in nya plushöjder jämte de befintliga så att det tydligt står vilken markhöjd som är befintlig och vilken som är ny.
  • Du ska visa plushöjder på färdig mark vid parkering, vid gångväg och vid entré, samt byggnadens färdiga golvhöjd.
  • Du ska visa eventuella stödmurar och plank. Det ska framgå plushöjder för mark och överkant på stödmuren, murens placering samt avstånd från mur till fastighetsgräns.
  • Om du ska göra stora markförändringar kan du ibland behöva skicka in separata marksektioner.
  • Om marksektioner är nödvändiga behöver du markera var sektionsritningarna är tagna på markplaneringsritningen.

En bullerutredning visar bland annat om ljudnivåerna vid huset klarar de riktvärden som finns.

Tänk på att ytterligare handlingar kan behövas i det enskilda ärendet. I så fall kommer vi kontakta dig när vi börjat granska ärendet.

 

Några sista saker att tänka på när du bygger nytt

  • När du gör en ansökan kommer vi att fråga efter vad för material och färg du har på tak, väggar, dörrar och fönsterkarmar. Se till att ha NCS-, eller RAL-koden för det redo.
  • För att bygga ett nytt bostadshus så behöver du anlita en kontrollansvarig och lämna in den uppgiften i din ansökan. Läs mer om kontrollansvariga på Boverket. Du hittar behöriga kontrollansvariga på certifieringsorganens webbplatser: Hitta kontrollansvarig (RISE) och Hitta kontrollansvarig (Kiwa).
  • När du bygger ett nytt bostadshus finns det krav på att det ska vara tillgänglighetsanpassat. Läs mer om tillgänglighet och vilka krav som gäller på Boverket.
  • Om din fastighet ligger inom kulturmiljö eller i sig är kulturhistorisk värdefull är så kan du behöva lämna mer uppgifter om hur åtgärden ska anpassas till miljön. Till exempel kan du behöva lämna in olika detaljritningar eller en antikvarisk förundersökning. På kommunens karta kan du se om din fastighet ligger inom kulturmiljö eller är kulturhistoriskt värdefull.
  • För att börja bygga behöver du också ha ett startbesked som du får efter att vi tillsammans har haft ett tekniskt samråd.
  • Om din fastighet ligger inom strandskyddat område kan du behöva ansöka om dispens från strandskyddet.
 
 

Steg 3 – Skicka in din ansökan

Nu är du redo att skicka in din ansökan, använd vår e-tjänst.

 
 

Vad kostar det?

Nybyggnad av enbostadshus och garage

Förutsättningar Bygglov Karta Utstakning Läges-kontroll Adm Totalt
151-199 kvm
Planenligt inom detaljplan
28604 kr

7736 kr

11604 kr med moms 3224 kr 
med moms
1071 kr**

52239 kr

151-199 kvm
Utom detaljplan med förhandsbesked
28604 kr

5673 kr

11604 kr med moms Krävs ej* 1071 kr** 46952 kr 
200-250 kvm Planenligt inom detaljplan 35755 kr

7736 kr

13538 kr med moms 3224 kr med moms 1071 kr**  61324 kr
200-250 kvm
Utom detaljplan med förhands-besked

35755 kr

5673 kr

13538 kr med moms

Krävs ej*

1071 kr** 56037 kr

Kostnad för karta, eventuell utstakning och lägeskontroll är inte inräknat.

* Krävs endast vid sammanhållen bebyggelse.

** Denna kostnad beror på antal sakägare. Är det fler än 15 sakägare blir kostnaden högre.

 
 

Relaterade sidor

Bygglov steg för steg

Här får du veta mer om hur själva processen går till när du söker bygglov.

Har du frågor om bygglov?

Vill du prata med oss eller visa ritningar innan du ansöker om bygglov, kontakta oss så hjälper vi dig!

Svåra ord eller begrepp?

Ibland blir det komplicerat, men här finns förklaringar till de vanligaste begreppen.

Trollhättans stads e-tjänst för bygglov

Har du koll på läget och är redo att påbörja din ansökan? Då gör du det smidigt i vår e-tjänst.

Senast granskad 2024-10-15 av LUDGOT