Lyssna

Felanmälan och synpunkter för stadsmiljön

Du kan enkelt rapportera fel och lämna synpunkter för att förbättra allmänna platser i stadsmiljön. Oavsett om det gäller en trasig lampa, ett potthål i vägen eller en full papperskorg – Trollhättan blir bättre med dig!

Kontaktcenter - en väg in

Öppettider

Helgfria vardagar, måndag–fredag: 8:00–16:30

Vad kan kontaktcenter hjälpa mig med?

Besök oss

Gärdhemsvägen 9 461 83 Trollhättan
 


Lämna synpunkt eller gör en felanmälan

Du kan välja att vara anonym eller lämna dina kontaktuppgifter så att vi kan återkomma till dig.

 


Akut felanmälan – ring

Kontaktcenter (dagtid, vardagar kl. 08.00-16.30): 0520-49 50 00
Larmcentral och jour (övriga tider): 0520-197 80.

Ring för att göra en akut felanmälan om du har sett något som gått sönder eller är fel och som kan innebära akut fara för person eller egendom.

 


Ladda ned appen Fixa Felet! från App Store (iOS)

Ladda ner appen Fixa felet! För att anmäla fel och lämna synpunkter.

 


Ladda ned appen Fixa Felet! från Google Play (Android)

Ladda ner appen Fixa felet! För att anmäla fel och lämna synpunkter.

 

Vanliga frågor och funderingar om felanmälan och synpunkter om stadsmiljön

Vi får dagligen in felanmälningar och synpunkter som rör Trollhättans stadsmiljö. Här har vi samlat svar på de vanligaste frågorna – från vad du kan anmäla till hur vi prioriterar och hanterar ärenden.

Vi ansvarar för den allmänna platsen i Trollhättan och även vissa anläggningar. Det är inom de här områdena du kan lämna synpunkter eller göra en felanmälan: 

  • Gator
  • Trafik
  • Gatubelysning
  • Trafiksignaler
  • Parker
  • Grönområden
  • Lekplatser
  • Naturmark
  • Idrottsanläggningar och motionsspår

För felanmälan av eller synpunkter och frågor gällande el, elbilsladdning, solceller, vatten, fiber, biogas, fjärrvärmeanläggningar, avlopp, sopor, sophantering och avfall och återvinning, kontakta Trollhättan Energi.

Om du har synpunkter på Trollhättans stads övriga verksamhet, eller tips på hur vi kan bli bättre inom andra områden lämnar du dessa här. 

Trollhättans stad hanterar varje år många ärenden som rör skötseln av våra gemensamma ytor, såsom gator, parker och lekplatser. Det kan därför ibland ta lite tid innan vi hinner åtgärda dem.

För att använda skattepengarna på ett klokt sätt försöker vi ofta samordna åtgärder i samma område. Till exempel kan flera trasiga lampor bytas vid samma tillfälle, istället för att vi åker ut flera gånger. På så sätt sparar vi både tid, resurser och transporter – och kan lägga mer på att sköta hela Trollhättan.

Trollhättans stad sköter drift och underhåll på gator och allmänna platser och vi arbetar efter en förbestämd prioriteringsordning och ett ärendehanteringssystem där vi får in felanmälningar och synpunkter. Akuta ärenden där det finns risk att någon kan skada sig har den högsta prioriteten.

Vi har en årlig budget för drift och underhåll av hela kommunen. Därför måste vi ibland göra prioriteringar kring vilka ärenden som åtgärdas.

Vissa problem kräver samordning med andra aktörer eller omfattande arbete, vilket kan ta längre tid.

Invasiva arter rapporteras via invasivaarter.nu. Det går enklast att göra direkt på plats med mobilen.

Tänk på att:

  • Ingen inloggning krävs

  • En tydlig bild behövs för att rapporten ska kunna hanteras

  • Informationen delas med Trollhättans stad

Ja. När du skickar in en fråga eller synpunkt registreras den som en allmän handling i Trollhättans stad. Det innebär att vem som helst kan begära att få läsa den, enligt offentlighetsprincipen.

Du väljer själv om du vill ange dina kontaktuppgifter när du skickar in ett ärende. 

Personuppgifter behandlas enligt gällande dataskyddslagar. Personuppgiftsansvarig är Samhällsbyggnadsnämnden. För mer information och kontaktuppgifter besök Samhällsbyggnadsnämnden.

 
 
 

Tack för att du hjälper oss - Trollhättan blir bättre med dig!

 
Senast granskad 2025-09-01 av JOSÅKEBEN