
Trollhättans fjärde slussled
Regeringen beslutade år 2018 att ge Trafikverket och Sjöfartsverket i uppdrag att utreda förutsättningarna för att bygga nya slussar i Vänersborg, Trollhättan och Lilla Edet. Trollhättans slussled är över 100 år gammal och behöver ersättas med en modern och hållbar lösning. Projektet är en del av regeringens nationella plan för transportinfrastruktur och en investering i den svenska sjöfarten. Målet är att de nya slussarna ska vara på plats 2032 och det är Trafikverket som sköter byggnationen. Trollhättans stad har en viktig roll i projektet.
Det här händer just nu
En ny bro över kanalen mellan Västergärdet och Innovatum, som tillåter samtliga trafikslag, planeras som en del av Trafikverkets projekt med att bygga en ny slussled i Trollhättan. Samhällsbyggnadsnämnden har den 22 maj beslutat att detaljplanen som möjliggör brobygget ska skickats ut på samråd, vilket innebär att du som invånare kan tycka till om planen.
10 februari–9 mars är det samråd om vattenverksamhet i Trollhättan inför inlämningen av ansökan till mark- och miljödomstolen i slutet av året.
Du hittar all information och alla handlingar om samrådet på Trafikverkets hemsida och i förenklad form i deras samrådsportal. Informationsmaterial finns också i pappersform i receptionen i Stadshuset, Gärdhemsvägen 9, och på Stadsbiblioteket på Kungsgatan 25 här i Trollhättan.
Måndag 24 februari kl. 16–19.30 håller Trafikverket öppet hus i Folkets hus, Kungsgatan 25, dit du kan komma för att få information och ställa frågor till Trafikverket. På plats finns också representanter från Trollhättans stad.
Läs mer och lämna synpunkter i samrådet hos Trafikverket.
Trollhättans stad ska också göra ett yttrande som en del i samrådet.
Nu står det klart att Olidebron i Trollhättan, gång och cykelbron i höjd med Innovatum, får nytt liv i Vänersborg. Bron behöver flyttas för att göra plats för de nya slussarna i Trollhättan, där istället två nya broar tillkommer som en del i projektet och för att stärka infrastrukturen i området.
Bergflisor från borrprover ska blandas med spolvatten och sippra ner i marken. Men vid ett borrningstillfälle tog sig vätskan i stället ut i älven via ett rör. Vätskan kan se otrevlig ut men innehåller inga gifter.
Kommunstyrelsen har under onsdagen 2 oktober godkänt ett genomförandeavtal som reglerar byggnationen av nya slussar i Trollhätte kanal. Avtalet fastställer hur Trafikverket, Sjöfartsverket och Trollhättans stad ska samarbeta kring projektet, inklusive ansvar för markåtkomst, kostnader och underhåll. Förutom att säkra framtida sjöfart pekar avtalet ut flera positiva utvecklingsmöjligheter för Trollhättan som i slutändan gynnar invånare, besökare och näringsliv. Läs hela nyheten.
Kommunstyrelsen i Trollhättan har beslutat att ge planbesked för en ny detaljplan som tillåter Trafikverket att genomföra sitt föreslagna slussprojekt i den norra dragningen. Läs mer i nyheten
För att kunna ta nödvändiga prover i mark och berg behöver Trafikverket ta ned ett femtiotal träd mellan älven och Västergärdet. Eftersom skogsområdet där provtagningen ska ske ligger i ett naturreservat har Trafikverket sökt och fått dispens från Trollhättans stad både för att ta proverna och ta ner träden. Naturreservatet Älvrummet bildades 2009 och ligger bland annat på Sjöfartsverket och Vattenfalls mark. I beslutet om att bilda naturreservatet står det att det ska vara möjligt att lämna dispens för en ny slussled eller utbyggd vattenkraft – detta var ett krav från Sjöfartsverket och Vattenfall för att få bilda reservatet på deras mark. Fältundersökningarna som nu genomförs är ett inledande steg i byggandet av en ny slussled och Trollhättans stad har därför lämnat en dispens på det sätt som reservatsbeslutet tillåter
Det är sant att slussprojektet kommer att påverka Trollhättan på många sätt – men det florerar också en hel del rykten som inte stämmer. Trafikverket har därför gått ut med korrekt information som bemöter rykten om exempelvis Kärlekens stig och andra gångvägar, hus på Västergärdet och kostnader för projektet.
Vem navigerar?
Regeringen – 2018 kom slussarna med i regeringens nationella plan för transportsystemet, vilket betyder att det är ett projekt som regeringen har för avsikt att genomföra. En satsning på både infrastruktur och framtidens sjöfart.
- Står för den huvudsakliga finansieringen genom statliga medel till Trafikverket.
Trafikverket ansvarar för genomförandet av projektet – från planering till färdig sluss inklusive farleder och broar.
- Leder tillståndsprocesserna, inklusive samråd och miljöprövningar, och driver projektet i nära samverkan med kommun, näringsliv och andra aktörer.
- Ser till att bygget sker på ett säkert, hållbart och kostnadseffektivt sätt.
Sjöfartsverket samarbetar med Trafikverket under projektets gång och står för den fortsatta funktionen av slussar och byggnader som färdigställs av Trafikverket.
- Underhåller de befintliga slussarna så att de kan hållas i drift fram till dess att de nya slussarna är färdigställda.
- Ansvarar för för driften av slussarna och sjöfartens funktion och säkerhet.
Trollhättans stad ansvarar för att skapa de lokala förutsättningarna för slussprojektet och värnar samtidigt om helhetsperspektivet och områdets långsiktiga utveckling.
- Ansvarar för lokal planering och detaljplaner för den planerade dragningen.
- Säkerställer invånarnas intressen genom en nära dialog med Trafikverket, Sjöfartsverket och andra aktörer.
Det är Trafikverket som genomför projektet, men Trollhättans stad har en viktig roll i att skapa lokala förutsättningar. Vi har ett myndighetsansvar i flera delar och samverkar tätt med Trafikverket och andra aktörer. Genom ett gemensamt genomförandeavtal regleras hur vi samarbetar – vi tar ansvar där det krävs, och vi driver på där vi kan, för att projektet ska bli så bra som möjligt för Trollhättan och alla som bor här.
Detaljplaner - vad får byggas och var?
Vi tar fram de detaljplaner som krävs för att projektet ska kunna genomföras. Planerna reglerar vad som får byggas, var och hur – till exempel de nya slussarna, breddningen av kanalen, nya vägar, broar och byggnader. Inom projektet så rör det sig om tre olika detaljplaner.
Detaljplan för Västergärdetbron – prövar möjligheten att uppföra ny bro över Bergkanalen för att dels ersätta Olidebron och Svängbron.
Detaljplan för slussanläggning och farled – prövar möjligheten att uppföra en ny slussanläggning och breddning av Bergkanalen.
Detaljplan för vägnät Åker – prövar möjligheten att planlägga befintligt vägnät för kommunalt huvudmannaskap.
Naturreservatet Älvrummet – dispens krävs
En del av den nya slussleden passerar genom naturreservatet Älvrummet. Vi ansvarar för att pröva ansökningar om dispenser och upphäva delar av reservatet för att Trafikverket ska kunna bygga där. Målet är att minska påverkan på naturen så mycket som möjligt. Här är vi noga med att säkra att vi blir kompenserade för den del av reservatet som kommer att försvinna genom att göra ett nytt område till naturreservat.
Upplag Lextorp – vi hanterar anmälan
Trafikverket har undersökt möjligheten att tillfälligt lagra schaktmassor i Lextorp. Om detta blir aktuellt ansvarar vi för prövningen enligt gällande regelverk och ser till att miljön för natur och närboende påverkas så lite som möjligt.
Miljöfrågor och kompensationsåtgärder
Vi är delaktiga i arbetet med att identifiera miljökonsekvenser och ta fram åtgärder för att kompensera för intrång – till exempel att skapa nya naturvärden där andra påverkas. Vi följer miljöprövningen och samverkar i dialogen med Länsstyrelsen och andra myndigheter.
Trafik och mobilitet
Vi bidrar med lokal kunskap för att Trafikverket ska kunna planera fungerande trafiklösningar – både under byggtiden och när allt är klart. Det handlar om tillgänglighet för gående, cyklister, kollektivtrafik och biltrafik – så att Trollhättan fortsatt fungerar.
Tillgänglighet under byggtiden
Vi arbetar för att tillgängligheten i Trollhättan ska vara så god som möjligt även under byggtiden. Trafikverket samråder med Trollhättans stad inför planerade avstängningar och omledningar, för att tillsammans hitta lösningar som är säkra, tydliga och påverkar trafiken så lite som möjligt.
Trollhättans stad ansvarar för att godkänna de trafikanordningsplaner som krävs och för att publicera information om avstängningar och alternativa vägar på trafiken.nu. Det är Trafikverkets uppgift att informera berörda boende, verksamheter och kollektivtrafiken i god tid innan förändringar sker.
Utveckling av det gamla slussområdet och Trollhätte kanalpark
Slussarna är en stolthet för Trollhättan – en plats där vår historia, identitet och ingenjörskonst möts. De har format vår stad och lockar varje år tusentals besökare. När de nya slussarna står färdiga kommer det gamla slussområdet bevaras som ett kulturarv och fortsätta vara en viktig del av stadens själ.
Trollhättans stad vill tillsammans med andra aktörer utveckla området till ett ännu starkare besöksmål. Som en del av Trollhätte kanalpark planeras nya möjligheter för rekreation, turism, möten och upplevelser – i en helt unik miljö vid vattnet. Här vill vi skapa en plats där det gamla möter det nya, där invånare och besökare kan ta del av slusshistoria, teknik i världsklass och vattennära miljöer som bjuder in till både avkoppling och aktivitet.
Slusstaden Trollhättan genom åren
1718: Uppfinnare och industriman Christopher Polhem gör ett försök att bygga slussar men misslyckas.
1742: Hans son Gabriel Polhem, Bengt Wilhelm Carlberg & Gustaf Adolf Wiman gör ett eget försök som
också det misslyckas.
1755: Ytterligare försök att färdigställa slussleden görs, men avbryts även denna gång efter att den skadas.
1793: Frågan om att bygga klart slussarna i Trollhättan kommer igen.
1794: Ett kanalbolag bildas och arbetet med slussleden påbörjas.
1800: Slussarna står färdiga och det första fartyget färdas genom den nya slussleden.
1838: Arbetet med en ny slussled inleds.
1844: Kanalen och de nya slussarna färdigställs.
1908: Kapaciteten i de nuvarande slussarna behöver ökas. Ett förslag om en ny slussled tas fram.
1910: Arbetet med att bygga den nya slussleden startar.
1916: Den nya slussleden som tillåter större och mer djupgående fartyg invigs.
Den nya slussens tidslinje – från beslut till framtid
2018: I regeringens nationella plan för infrastrukturen för 2018–2029 är projektet Nya slussar i Trollhätte kanal utpekat som ett ”namngivet objekt”, vilket innebär att regeringen har för avsikt att genomföra det.
Sedan 2018 har mycket hänt – utredningar, val av läge, avtal, detaljplaner, genomförandeavtal och tillståndsprocesser. Mer om detta finns att läsa på Trafikverkets och Trollhättans stads hemsida.
2028: Byggnationen av de nya slussarna startar.
2032: De nya slussarna står på plats och börjar användas. De gamla slussarna tas ur drift och dagens slussområde utvecklas till ett besöksmål för invånare, turister och verksamheter.
Det här har hänt
Under våren genomför Trafikverket en del makundersökningar i Trollhättan. Undersökningarna genomförs för att få en detaljerad bild över förusättningarna på platsen där de nya slussarna ska byggas. De undersöker också områden som ska kunna fungera som tillfälliga lagringsplatser av schaktmassor. Läs mer hos Trafikverket.
Samrådsredogörelsen är klar liksom det därpå följande ställningstagandet: Trafikverket och Sjöfartsverket vill bygga nya slussar i Trollhättan enligt alternativ Nord. Läs mer hos Trafikverket
Kommunfullmäktige har beslutat om att stödja alternativ nord i sitt yttrande om slussplacering i Trollhättan. Läs mer i nyheten
Kommunstyrelsen föreslår att gå på Trafikverkets linje med alternativ nord för placering av nya slussar i Trollhättan. Den 30 oktober fattar kommunfullmäktige beslut om Trollhättans Stads yttrande i Trafikverkets samråd om var nya slussar ska placeras i Trollhättan. Läs mer i nyheten
Trafikverket hade samråd om placering av de nya slussarna i Trollhättan. Samrådet pågick 11 september till 15 oktober 2023. På Trafikverkets webbplats finns samrådsunderlaget och sammanfattad information om alternativen Till Trafikverkets webbplats
Beslut om vilket alternativ Trafikverket går vidare med tas under slutet av 2023.
Trafikverkets kompletterande utredning om att bygga ny slussled i befintlig sträckning blev klar i oktober 2022. Läs utredning hos Trafikverket.
Nytt samråd för placering av nya slussar i Trollhättan pågår mellan den 11 september och 15 oktober. Fokus kommer att vara placeringen av den nya slussleden där Trafikverket kommer att förorda ett alternativ. Oavsett var slussen kommer att byggas står det klart att Bergkanalen måste breddas och Olidebron flyttas. För att kunna genomföra breddningen och broflytten måste detaljplanen för området kring Bergkanalen ändras. Detaljplanearbetet inleds redan nu. Detta för att hinna få fram en ny detaljplan inför kommande miljödom. Läs nyheten hos Trafikverket
Nu har Trafikverket publicerat yttrandena från samrådet i Trollhättan. Läs samrådsredogörelsen hos Trafikverket.
Trollhättans samråd avslutades den 20 februari 2022. Härnäst ska de inkomna synpunkterna ställas samman och bemötas i en samrådsredogörelse som publiceras på Trafikverkets hemsida. Samrådsredogörelsen för Trollhättan blir klar efter sommaren. Läs mer hos Trafikverket.
Trafikverket utför nu kompletterande utredningar på möjligheten att bygga nya slussar i befintlig sträckning, det vill säga där slussarna är placerade idag. Utredningarna ska vara klara efter sommaren. Läs mer hos Trafikverket.
I Trollhättans Stads yttrande i samrådet för nya slussar i Trollhättan, som kommunstyrelsen beslutade om 16 februari, fastslås att staden inte har för avsikt att ta ställning till föreslagna alternativ och att ett nytt samråd bör genomföras efter resultat av de kompletterande utredningar som Trafikverket inlett.
Frågor och svar
Ja, Kärlekens stig kommer att finnas kvar men få en delvis ny sträckning. Under byggtiden
kan du fortsätta promenera på hängbron och när allt är klart leds stigen över de nya slussportarna. Det blir en unik upplevelse som bevarar området som ett viktigt promenadstråk för alla som gillar att vistas i naturen.
För att möjliggöra slussbygget kommer delar av naturreservatet Älvrummet att upphävas. Andra delar kommer att finnas kvar och ett nytt område vid Skälsbo planeras att skyddas
som naturreservat, för att långsiktigt bevara viktiga natur- och kulturvärden.
Ja, men vissa delar av gångstråken kommer stängas av under perioder. Du kommer alltid att kunna promenera vid kanalen på något sätt, men alternativa vägar kan behöva användas. Aktuell information om avstängningar kommer finnas på Trafikverkets och
Trollhättans stads hemsidor.
Hängbron ligger norr om det planerade slussområdet och påverkas inte av slussbygget. Däremot är den i behov av viss renovering på grund av slitage.
Ambitionen är att så mycket som möjligt ska transporteras vattenvägen men transporter på väg kommer också att bli nödvändiga. Lastbilar kommer att köra berg- och jordmassor på en ny tillfällig väg som följer kraftledningen från älven och ansluter till E45. I sista hand transporteras även överskottsmassor till ett mellanlager på Lextorp, men det är inte säkert att detta kommer att behövas.
Bergkanalen kommer att breddas mellan Olidebron och Klaffbron och till största delen på den västra sidan – alltså motsatt sida av Österlånggatan. Viss breddning sker även på den östra sidan, men detta görs längre söderut där Österlånggatan inte påverkas, däremot vissa promenadstråk.
Ja, du kommer fortsatt att kunna njuta av en vattennära upplevelse runt kanalen. Vissa gångstigar på både östra och västra sidan kommer att förändras. Nya gångstråk planeras så att området även framöver är tillgängligt.
Ja, slussområdet kommer att vara tillgängligt under hela byggtiden. När de nya slussarna står klart kommer de befintliga slussarna att finnas kvar som ett kulturhistoriskt värde i Trollhättan.