GKN Aerospace ser ljuset i tunneln , juni 2021
Efter ett mycket tufft år för hela flygbranschen och för GKN Aerospace kan man nu äntligen se ljuset i tunneln. Förra våren innebar pandemin att den globala flygtrafiken snabbt minskade med ca 85 procent och efter en viss rekyl under sommaren har en långsam återhämtning skett, men fortfarande är trafiken ca 45 procent lägre än under 2019.
Nu börjar dock efterfrågan i branschen att komma tillbaka och Airbus har nyligen uppdaterat sina produktionsplaner där man kan se en tydlig återhämtning de kommande åren. Planerna är nu att man under 2023 kommer att vara tillbaka på samma produktionsnivå som före Covid-19.
– Vi har anpassat oss till den efterfrågan som vi ser just nu från marknaden men vi ser ljust på framtiden med tecken på återhämtning, säger Martin Thordén, VD på GKN Aerospace. Vi fortsätter samtidigt att utveckla nya hållbara lösningar, vi tillverkar komponenter till de nya effektiva motorerna på marknaden och forskar om bland annat vätgasdrift för koldioxidneutralt flyg 2050, vilket är det mål som flygbranschen satt upp.
GKN Aerospace är till exempel partner och tillverkar ett stort antal produkter till motorfamiljen PW1000G från Pratt & Whitney. Den har en ny växlad motor motorteknologi som gör den både bränslesnålare och tystare än tidigare motorer. Vi ser att flygplansmodeller med denna motortyp är de som flygbolagen använt mest i uppstarten efter Covid-19 och Pratt & Whitney meddelade nyligen att det tusende flygplanet med denna motortyp levererats.
För att flyget ska bli helt koldioxidneutralt räcker det inte med att bara göra dagens teknik effektivare. Helt nya bränslen kommer också att behövas och det som flygbranschen tror mest på just nu är att börja använda vätgas i någon form. Vätgasen är dock volymkrävande varför den kommer att behöva förvaras och hanteras flytande, dvs i kryogen form vid ca minus 250 grader Celsius. Detta innebär en hel del teknikutmaningar som GKN Aerospace satsar på att utveckla. Det handlar bland annat om att integrera värmeväxlare i motorerna och utveckla nya bränslepumpar.
Ett annat område som växer hos GKN just nu är komponentreparationer. Komponenterna som GKN tillverkar är mycket komplexa och dyra varför flygbolagen helst inte vill kassera dem när de slits. Genom att utveckla nya reparationsmetoder kan man till en mycket lägre kostnad återställa dem i så gott skick att de kan användas med full prestanda under mycket längre tid än vad som var planerat. Detta har ju också en hållbarhetsaspekt, att kunna utnyttja det man redan har så effektivt som möjligt.