IT-support

Välkommen till IT-support för Trollhättans Stad, Kunskapsförbundet, Närf och Kraftstaden. Vill du anmäla ett fel, beställa något eller har du en fråga? Skapa då ett ärende till oss genom att klicka på Registrera ärende eller Registrera ärende hemifrån.

Enhet Kommunstyrelsens förvaltning Gärdhemsvägen 9 461 83 Trollhättan 0520-49 50 00 Kommunstyrelsens förvaltning

Aktuell driftinformation

Här lägger vi ut aktuell driftinformation.

För att kunna registrera ärende måste du ha ett konto och en e-postadress som du fått av din arbetsgivare. Om du befinner dig på jobbet (inloggad med ditt konto som har e-post) på datorn så kommer du automatiskt direkt till formuläret där du kan registrera ditt ärende. Om du befinner dig utanför arbetsgivarens nät så kommer du behöva logga in med dina användaruppgifter. Detta är samma uppgifter som du har när du loggar in på datorn.
Har du inte ett konto/e-post så kontakta din närmsta chef.

Formulär

För att gå tillbaka i formuläret måste du använda knappen tidigare i själva formuläret. Det funkar inte att backa med webbläsarens tillbaka-knapp.

De fält som är rödmarkerade måste du fylla i för att kunna gå vidare med din anmälan. Beroende på vad du väljer för val kommer det komma nya alternativ för att gå vidare.

Information som behövs vid registrering

Datornamn hittar du på din dator det kan vara en klisterlapp eller skrivet för hand. Du hittar det även på informationen på din bakgrundsbild.

TIPS OCH TRIX
Innan du gör felanmälan kan det vara till hjälp om du gjort följande tester.

Fel på dator:
Har du startat om din dator efter att felet uppstod? Blir det samma fel efter omstart? Har någon annan loggat in på den dator som du har problem på? Får den personen samma fel? Beskriv så tydligt som möjligt i beskrivningen i din anmälan vad du testat. Detta  hjälper oss att se vad problemet är och kan
förhoppningsvis hjälpa dig fortare.

Fel på skrivare:
Har du provat att starta om skrivaren? Blir det samma fel? Kan någon annan skriva ut på skrivaren? Är det ett speciellt dokument som inte går att skriva ut eller allt som du försöker skriva ut? Har du kunnat skriva ut förut på denna skrivare? Beskriv så tydligt som möjligt i beskrivningen i din anmälan vad du testat. Detta hjälper oss att se vad problemet är och kan förhoppningsvis hjälpa dig fortare.

Kolla även in våra Guider och lathundar på Intranätet för ytterligare hjälp

Inom våra arbetsgrupper; Helpdesk, Klient, Infrastruktur; IT-stab och IT-utveckling har vi specialistkunskap för att snabbt kunna ta hand om alla olika IT-ärenden. Vi gör alltid vårt bästa för att ge snabbast möjliga hjälp.
Vi har även en IT-utvecklingsavdelning som hjälper till att digitalisera verksamheten via processer och e-tjänster.

Gå in på vårt Intranät för att se alla som jobbar hos oss

Vi lovar Dig att göra allt för att hålla våra kvalitetsnivåer och rätta till eventuella fel.

Avgränsningar

Support omfattar endast IT-utrustning och system som är godkänt av IT avdelningen och som ägs av Trollhättans Stad och som är inkopplade i Stadens nätverk. Det är inte tillåtet att ansluta privat PC eller annan utrustning till stadens administrativa eller pedagogiska nätverk då det kan äventyra säkerheten i hela IT-miljön.

Säkerhet

För att uppfylla grundläggande säkerhetsnivån finns skydd mot virus, spam och annan skadlig kod. Backuper utförs på centralt lagrad data. Vi har tre olika säkerhetsnivåer; administrativ, pedagogisk och publik.

Tillgänglighet

Supporten är tillgänglig:
Måndag - torsdag kl. 07.30-12.00, 13.00-16.30
Fredag kl. 07.30-08.30, 10.00-12.00, 13.00-16.00

På fredagar mellan kl. 08.30 - 10.00 sker veckoplanering. Vid akuta ärenden under denna tid kan istället kommunens växel kontaktas.

På klämdagar är supporten tillgänglig vardagar kl.10:00-12:00, under juli, måndag till fredag kl. 07.30-12.00 13.00-15.00

Onsdagar kl. 17.00 – 24.00 kan IT-avdelningen utföra service på IT-systemen som kan innebära avbrott i hela eller delar av levererade IT-tjänster eller i stadens IT-miljö.

 

Anmälan flytt av dator eller ändring av användare

Nedanstående tjänst ska användas när en användare flyttar eller byter dator (krävs dock inte vid nybeställning av dator).​

Anmäla flytt av användare eller dator

Beställning dator och dator-utrustning

Du kan endast lägga beställning när du sitter inom Trollhättans Stads nät och det fungerar endast med webbläsaren Internet Explorer. När man lagt en dator beställning ska man gå till kassan och skicka iväg den innan man gör nästa. 

Beställning av dator

Behörighet till Nilex web order

Du som är beställningsansvarig av Datorer på din förvaltning/avdelning/enhet kan beställa Dator via Nilex web order. Har du inte beställt Dator via Nilex web order tidigare måste du kontakta din chef som får anmäla att du skall vara beställningsansvarig.
Chefen skapar ett ärende för att få behörighet genom att trycka på länken nedan. 

Utse ny beställningsansvarig (för chefer)

Beställning av Medvindsterminal

När man vill beställa en medvindsterminal så går man INTE genom Nilex web order utan då registrerar man ett IT-supportärende och väljer följande:

  • Beställning av kringutrustning till dator
  • Beställning, Medvindsterminal

Skapa ärende

Relaterad information

Öppettider som gäller för vår IT-support (ankn: 7912) är:

Måndag 07:30 - 16:30
Tisdag 07:30 - 16:30
Onsdag 07:30 - 16:30
Torsdag 07:30 - 16:30
Fredag 07:30 - 08:30, 10:00 - 16:00

Vi har lunchstängt 12:00-13:00

Under juli månad är öppettiderna måndag-torsdag kl. 07.30-12.00 och 13.00-15.00 samt fredagar 07.30-08.30, 10.00-12.00 och 13.00-15.00.

Senast granskad: 2018-09-12 av: Katarina Loodh
Tipsa en vän
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)