Drönarbild över ett höstigt Trollhättan

10-minutersstaden

Företaget AFRY genomförde 2019 en omfattande undersökning bland unga i åldrarna 18-35 i sex europeiska länder. Den visa en intressant trend bland unga människor, överraskande många väljer att flytta bort från storstäder och överväldigande trängsel till förmån för mindre samhällen som erbjuder en mer balanserad livsstil. En viktig faktor som lyfts fram är närheten till det mesta.

Trollhättan - en av åtta framtidsstäder

Begreppet 10-minutersstaden växer fram och det innebär att du smidigt ska nå allt du vill ha och behöver inom drygt 10 minuter, gärna med cykel eller kollektivtrafik. Utöver detta är attraktionskraft och stadens identitet är viktig för att locka till sig nya invånare. Det handlar om att skapa förutsättningar för en god livskvalitet Efter vänner och familj, och jobbmöjligheter, är tillgång till naturen den tredje viktigaste aspekten när unga väljer var de vill bo. Samtidigt tycker en fjärdedel att det inte finns tillräckligt med grönområden i sin stad.

Denna undersökning analyserades nationellt och då lyftes Trollhättan fram som en av åtta framtidsstäder eftersom mycket av det som visar sig vara attraktivt finns i Trollhättan samt att det finns en närhet till en storstad som också var en viktig parameter. För att vara lite mer exakt så når man Sveriges näst största stad på 38 minuter från Trollhättan och vi ingår numera i Göteborgs arbetsmarknadsområde.

Natur och rekreation nära till hands

Trollhättan är ett unikt besöksmål med storslagna och ovanligt centrumnära natur- och kulturupplevelser. Med en nivåskillnad på 32 meter, kan du här uppleva höga berg, djupa dalar, Trollskogar och skimrande vatten då Göta älv och dess slussar och kanaler skapar många olika vattendrag rakt genom de centrala delarna av Trollhättan. Många av stigarna går längs med älven och via slussar och broar kan du ta dig över vattnet. Nivåskillnaden bjuder dessutom på många utmanande trappor men belöningen på toppen är en fantastisk utsikt över stan och den vackra älven. I norr skymtar dessutom platåbergen Halle- och Hunneberg, som numera är Sveriges första Unesco globala geopark. Samlar man ihop alla dessa dela med att dessutom Trollhättans Stad jobbat aktivt för att underhålla leder och stigar så är det kanske inte så konstigt att Trollhättan utsågs till Sveriges Friluftskommun 2022.

Närhet till det mesta

Idag bor det cirka 60 000 personer i Trollhättan och ungefär 80% av dem bor i centralorten. Det skapar en bra marknad för restaurang och handel och därmed har de flesta nära till restauranger, butiker, idrottsanläggningar, förskolor och skolor som ligger just i centralorten. Att Trollhättan dessutom fick dubbelspårig järnväg till Göteborg och har en egen flygplats gör att även restiden till Trollhättan kortas på ett fördelaktigt sätt. Detta sammantaget frigör mer tid för individuell fritid och återhämtning. Trollhättan kan alltså erbjuda en livsstil som präglas av balans mellan arbete och fritid. Staden är känd för sin öppenhet och samhörighet, vilket dessutom skapar en atmosfär av välmående och livskvalitet.

Trollhättan erbjuder de fördelar som storstäder kan ge, men med fokus på att vara din "10-minuters stad." Staden ger en möjlighet att uppleva en balanserad livsstil nära naturen och samhället. Välkommen att upptäcka Trollhättan – din 10-minuters stad