Inkomstjämförelse för dig som hade barnomsorg 2021

För att säkerställa att rätt barnomsorgsavgift har debiterats genomför Utbildningsförvaltningen varje år en inkomstjämförelse. Lämnade inkomstuppgifter jämförs med inhämtade kontrolluppgifter från Skatteverket. I höst jämförs 2021 års uppgifter.

Kontaktcenter - en väg in

Öppettider

Måndag–fredag: 8:00–16:30

Vad kan kontaktcenter hjälpa mig med?

Besök oss

Gärdhemsvägen 9 461 83 Trollhättan

Har du frågor om inkomstjämförelsen eller avbetalning, kontakta Kontaktcenter på 0520-49 50 00 eller kontaktcenter@trollhattan.se.

Ha din faktura och fakturanummer till hands.

Viktigt att anmäla ändring av inkomst

Det är vårdnadshavarens skyldighet att snarast anmäla inkomständring och andra förhållanden som påverkar avgiften. Du kan enkelt ändra dina uppgifter via Trollhättans Stads e-tjänster, eller genom att ladda ned en blankett.

Årlig inkomstjämförelse

Inkomstjämförelsen görs två år efter det år som avgiften debiterades. Fördröjningen beror på att kommunen behöver ha tillgång till korrekta taxeringsuppgifter från Skatteverket.

Inkomstjämförelsen innebär att den taxerade inkomsten jämförs med de uppgifter som familjen lämnat. Avgiften som betalats under det aktuella året jämförs sedan med vad du borde ha betalat om du anmält en månadsinkomst motsvarande den taxerade årsinkomsten, delat med tolv. Den som betalat för mycket får pengar tillbaka och den som betalat för lite får en faktura att betala.

Läs mer om inkomstjämförelsen

Senast granskad 2023-10-19 av HANSJO