Ny milstolpe för Halle- och Hunneberg
Idag lanserar bolaget Halle- och Hunneberg AB sitt nya varumärke, som markerar en viktig milstolpe i utvecklingen av ett av Sveriges mest unika naturområden.
- I Trollhättan har vi under en längre tid arbetat med att positionera vår stad som en stark reseanledning för naturturism. Halle- och Hunneberg är en naturlig del av Trollhättan och vi ser med spänning fram emot en nära samverkan för att ytterligare positionera oss gentemot detta segment," säger Anki Carlsson, ansvarig för besöksnäring, Näringslivsenheten, Trollhättans Stad.
Nature & Outdoor
För ca två år sedan antogs den nya strategin för hur vi i Trollhättan ska arbeta för att stärka Trollhättan som en attraktiv plats att besöka och uppleva för såväl invånare som besökare. Ett av våra fokusområden i strategin är Nature & Outdoor, där bland annat satsningar på vandringsleder och trails, skidspår och multibana på TSOK, utvecklingen av Trollhätte Kanalpark, arrangemang som Kraftprovet och Trollhättan Action Week, starkt bidrar till att lyfta vår destination som reseanledning. Här är även de unika platåbergen Halle- och Hunneberg, en del av Sveriges första UNESCO Global Geopark, en stark motor för besökare kopplade till naturturism.

Trollhättan har sin del av bergen
Den 1 januari 2024 startades det nya bolaget Halle- och Hunneberg AB, ägt av Vänersborgs kommun i syfte att lyfta Halle- och Hunneberg som besöksdestination. Trollhättans Stad är med och finansierar en liten del av detta bolag, då det är ett uppskattat rekreationsområde och besöksmål för såväl Trollhättebor som besökare.
- En viktig del för Trollhättan är självklart samverkan med Halle- och Hunneberg, vars rika natur och kulturella betydelse, skapar mervärde för hela regionen. Som besökare vill man kunna uppleva ett spännande, intressant och brett utbud av kultur, natur och matupplevelser. Finns dessa upplevelser dessutom i närheten av varandra är det ett stort plus, säger Anki Carlsson
- Genom samverkan tillsammans med Halle- och Hunneberg AB, stärker vi vår destination, inte bara för våra invånare utan även för besökare från hela världen. Det är en plats där rekreation och hållbarhet möts och de satsningar som nu görs bidrar till att ytterligare positionera oss som en hållbar och attraktiv besöksdestination," fortsätter Anki
Nu lanseras det nya varumärket vars identitet kommer att stärkas med visuell kommunikation som speglar området, där en ny logotyp, grafisk profil och den nya webbplatsen www.hallehunneberg.se blir centrala verktyg för att skapa igenkänning i varumärket.
- Med det nya varumärket vill vi kommunicera en modern, hållbar och exportmogen besöksdestination med fokus på äventyret, naturupplevelsen och att skapa minnen tillsammans, avslutar Magnus Eriksson, marknads- och försäljningschef på Halle och Hunneberg AB.
Anki Carlsson
Ansvarig besöksnäring | Trollhättans Stad
ann-christin.carlsson@trollhattan.se
+46 520 49 62 72
Magnus Eriksson
Marknads- och försäljningschef | Halle- och Hunneberg AB
magnus.eriksson@hallehunneberg.com
+46 722 30 96 36