Lyssna
Johan Bengtsson, Robin Mashallah och Fredrik Linnarsson poserar på torget i Trollhättan. Johan Bengtsson, Robin Mashallah och Fredrik Linnarsson gläder sig åt det fortsatt höga förtroendet som våra lokala företag har i sina myndighetskontakter med Trollhättans stad.

Trollhättan behåller hög position i insiktsmätning

2023 tog Trollhättan ett stort kliv upp. Och den positionen behåller man – insiktsmätningen för 2024 visar att företagen i Trollhättan är fortsatt nöjda med företagsklimatet och sina myndighetskontakter med Trollhättans stad.
– Vi jobbar tätt tillsammans med företagen i Trollhättan, och vi är jätteglada över det fortsatt höga förtroende som de visar för oss genom den här mätningen, säger Robin Mashallah, tf näringslivschef i Trollhättans stad.

Kontaktcenter - en väg in

Öppettider

Helgfria vardagar, måndag–fredag: 8:00–16:30

Vad kan kontaktcenter hjälpa mig med?

Besök oss

Gärdhemsvägen 9 461 83 Trollhättan

Varje år genomför organisationen Sveriges kommuner och regioner (SKR) en insiktsmätning där man mäter lokala företagares upplevelse av att ha kontakt med kommunen som myndighet. I den förra mätningen förbättrade Trollhättans stad sitt resultat då nöjd-kundindex ökade från 78 till 80. Det placerade kommunen på 6 i företagsklimatrankingen för kommuner med över 40 000 invånare och plats 33 i hela Sverige.

Fortsatt hög servicegrad till företagen

För 2024 blev betyget 79,4 – vilket upprepar fjolårets 6:e placering för kommuner med över 40 000 invånare. Totalt sett i Sverige hamnar Trollhättan på plats 41 (33 ifjol).

Trollhättan behåller alltså sin höga position, indexet sjönk marginellt. SKR har i år ändrat på mätningens utformning och uteslutit områdena ”Brandskydd och markupplåtelse”. De mäts fortfarande, men ingår inte i rankingen. Med dem inräknat hade Trollhättan nått ett index på över 80.

– Det viktigaste är ändå bekräftelsen på att vi håller en väldigt hög servicegrad gentemot våra företag, snittet i kommun-Sverige ligger på 73. Det visar tydligt att de är nöjda med den service som Trollhättans stad kan erbjuda, säger Robin Mashallah, tillförordnad näringslivschef.

Att få ett högt resultat i insiktsmätningen är viktigt för Trollhättan.

– Självklart känner vi oss glada och stolta över att Trollhättan har positionerat sig högt upp. Att skapa förutsättningar för ett välmående näringsliv ingår som ett av våra politiskt prioriterade mål och är därför väldigt viktigt, säger Johan Bengtsson, tillförordnad stadsdirektör i Trollhättans stad

Kontinuitet och förtroende  

Ett av de 6 mätbara områdena, där Trollhättan alltid placerar sig högt, är Livsmedel. Där är Fredrik Linnarsson ett välkänt ansikte för kök och restauranger i Trollhättan. Sedan 2011 besöker han dem i sin roll som livsmedelsinspektör.

– Jag tror att kontinuiteten är viktig. Att det är samma person som besöker dem. Genom rak och ärlig dialog skapar vi också ett förtroende för varandra, säger Fredrik Linnarsson.

– Min erfarenhet är att alla restauranger vill göra rätt, och om jag hittar fel är jag noggrann med att de förstår vad som är fel – jag går inte därifrån innan de har förstått det. Och det går ju att berätta vad eventuella fel är på ett trevligt sätt, avslutar Fredrik Linnarsson.

Läs hela undersökningen på SKR:s hemsida. 

Om insiktsmätningen

Insikt är en servicemätning av kommunernas myndighetsutövning och service gentemot företag och som görs av SKR, Sveriges kommuner och regioner. Undersökningen genomförs bland företagare som haft ett ärende inom myndighetsområdena brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll, serveringstillstånd och upphandling. Företagarna får i en enkät besvara frågor om kommunernas service när det gäller information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet. De får också göra en helhetsbedömning om kommunernas service. Det är helhetsbedömningen som ligger till grund för måttet ”nöjd-kund-index” (NKI). 

Senast granskad 2025-04-23 av PERIVA