
Som ny igen inspirerar till cirkularitet
Hur kan en stadskärna fungera för cirkulär konsumtion i praktiken? Det prövas just nu i projektet Som ny igen – ett samverkansprojekt mellan Trollhättans stad och City Trollhättan, vilket delfinansierats av Västra Götalandsregionen. Genom aktiviteter på flera platser i staden har invånare, företag och organisationer bjudits in för att utforska nya sätt att tänka kring konsumtion – och intresset har varit stort.
Projektet omfattar aktiviteter på flera platser runtom i Trollhättan. Målet är att visa på konkreta vägar mot en mer hållbar och cirkulär stadskärna, att samla aktörer från hela Fyrbodal och att ta fram verktyg som kan användas långsiktigt. Linda Danell, projektledare på Trollhättans stad beskriver syftet.
– Vi vill både synliggöra vad som redan finns och skapa nya sätt att tänka kring konsumtion. Det handlar om att stärka lokala aktörer och samtidigt bidra till ett större skifte, säger hon.
En av de mest synliga satsningarna inom projektet är en temavecka fylld med pop up-aktiviteter där invånare, företag och organisationer bjudits in att delta. Programmet har omfattat allt från föreläsningar och utställningar till återbruk, utmaningar och teater.
– Det har gått fantastiskt väl. Vi har haft över 600 intresserade i vårt Facebook-event, vilket är en bra temperaturmätare. Det här är fortfarande nytt för många, men vi ser ett stort engagemang och flera av våra programpunkter har varit fullsatta, och det känns väldigt kul, säger Linda Danell.
Bland annat deltog omkring 140 personer i en frukostföreläsning om hållbar kommunikation, och drygt 80 besökare lyssnade på IKEA:s lunchföreläsning om cirkulära arbetssätt. Utöver det har det också varit andra arrangemang, som en slow fashion-kväll i samarbete med N3 och en lunchföreläsning om cirkularitet i filfabriken på Vårvik.
Ett återkommande inslag under projektet har varit Som ny igen – Challenge, där invånare kunnat anta cirkulära utmaningar som att laga, låna eller välja bort engångsplast och dela med sig av resultatet i sociala medier. Den som genomfört alla sex utmaningar deltar i en utlottning av ett presentkort.
Erfarenheterna från Som ny igen kommer att sammanställas i för fortsatt arbete en checklista för cirkulär konsumentvägledning, en för cirkulär centrumutveckling samt en handlingsplan för fortsatt utveckling i Trollhättan.
- Nu har vi i projektform visat vilket intresse det finns för frågan; nu gäller det att ta vara på allt lärande. Det blir en viktig uppgift för både Trollhättans stad och City Trollhättan att ta det här vidare. Vi ser att det finns ett behov. Som ett första steg handlar det om att förstå att det finns ett utbud – så att du vet vad du ska leta efter sen, säger Linda Danell.


