Trollhättans ledning sätter fokus på arbetsvillkoren inom hemtjänsten
De senaste åren har en rad förändringar genomförts inom omsorgen för att ställa om mot framtida välfärd och leva upp till det särskilda uppdrag kommunstyrelsen gav 2023 – att sänka sina kostnader och närma sig en kostnadsbild som går att jämföra med andra likande kommuner. Hemtjänsten har varit i fokus eftersom en stor del av kostnaderna var knutna dit. Personalens upplevelse av arbetsmiljön har oroat ledningen som nu ägnat några veckor åt att besöka alla 14 hemtjänstgrupper i Trollhättan för att lyssna in och förstå.
Publicerad:
- Jag är ytterst ansvarig för arbetsmiljön för alla inom Trollhättans stad och blir såklart oroad när sjukskrivningarna ökar och jag får signaler om att personalen inte har det bra. Då är det viktigt för mig att ta reda på vad det handlar om och om det finns någonting vi kan göra, säger Peter Eriksson, kommunstyrelsens ordförande i Trollhättan.
Dialogturnén inom hemtjänsten har genomförts på initiativ av Stadsdirektör Johan Bengtsson och Kommunstyrelsens ordförande Peter Eriksson.
- Jag tycker att det är viktigt och värdefullt att möta personalen över en kopp kaffe och lyssna in hur deras vardag ser ut. Vi behöver lyssna för att förstå, säger Johan Bengtsson, Stadsdirektör.
Flera av de utmaningar som personalgrupperna lyfter rör schemaplanering och upplevd stress kring oplanerade besök. Det finns också en frustration över att inte alltid få utföra sitt jobb utifrån sin kompetens och att hemtjänsten ibland blir en ”slasktratt” när det kommer till uppdrag från övriga organisationen.
- Vi har en kultur- och samarbetsresa att göra där det är viktigt att vi ser hela människan. Detta ska vi fortsätta jobba på tillsammans inom omsorgen. Vi jobbar också med lösningar för att minska de oplanerade besöken, säger Daniel Lindström, verksamhetschef hemtjänst.
En hemtjänst i omställning
Omsorgen i Trollhättan, precis som övriga kommuner i Sverige, står inför flera utmaningar. Demografin håller på att förändras. Allt färre personer ska ta hand om fler äldre. En utmaning som inte går att lösa genom mer pengar eller fler anställda eftersom det också är ont om rätt kompetens. Hemtjänsten behöver tänka annorlunda och ändra arbetssätt.
- De senaste åren har hemtjänsten arbetat med fokus på att sänka sina kostnader och genomfört förändringar utifrån det. Uppdraget är tydligt. Hemtjänsten ska ner i kostnader så att vi blir jämförbara med andra liknande kommuner, vilket är helt rimligt, säger Daniel Lindström, verksamhetschef för hemtjänsten i Trollhättan.
Och fler förändringar lär det bli. Inte bara för hemtjänsten utan för hela omsorgen, med fokus på att klara av att leverera en trygg och god omsorg även i framtiden.
- Våra medarbetare är vår största tillgång och vi ska såklart vara en hållbar arbetsgivare, även i förändring. Vi behöver vänja oss vid att tänka nytt och vara beredda på att ändra arbetssätt. En förutsättning för att klara omställningen är att vi är modiga, lyhörda och har förmågan att arbeta tillsammans. Vi ska fatta kloka beslut med våra brukares bästa för ögonen, avslutar Daniel.
Exempel på initiativ som bidrar till ett mer hållbart arbetsliv inom hemtjänsten:
- Alla hemtjänstenheter har infört pauser under arbetspassen för att möjliggöra återhämtning.
- Tagit fram en ”verktygslåda” till cheferna som bland annat innehåller möjligheten att arbeta ständig helg med ett lönetillägg för att underlätta en mer flexibel schemaläggning.
- Gått från en stor ledningsgrupp inom hemtjänsten till två mindre. Det gör det möjligt för alla chefer att arbeta mer nära och tillitsbaserat.