
Sommarglädje och kreativitet för fritidshemseleverna
På Upphärads skolas fritidshem har sommaren varit fylld av lek, lärande och gemenskap. Barnens egna idéer har fått ta plats, vilket har skapat minnesvärda stunder för både stora och små.
Publicerad:
Sommaren har bjudit på ett pärlband av aktiviteter på fritidshemmet, ofta med enkla medel. Blindkotte, brännboll, pyssel, bowling med petflaskor och aktiva kluringar är några exempel på allt som har hållit eleverna sysselsatta.
– Många aktiviteter bygger på elevernas egna önskemål, så som talangveckan som barnen själva arrangerade. Under veckan fick de bygga scen, måla, skapa, planera och öva. Vi fick se många härliga nummer under veckans slut! säger Linda Steiner.
Ett annat önskemål från några av eleverna var att besöka sin gamla förskola Lindåsen, som ligger i närheten av skolan. Där ordnade eleverna högläsning för förskolebarnen – ett uppskattat möte och ett koncept som kan komma att återkomma.
Viktigt att prata om känslor
Värdegrundsarbete har varit en viktig del av sommaren. På olika sätt har personal och elever samtalat om empati och vänskap.
– Ett exempel är känslocharader, där eleverna delades in i två grupper. Den ena gruppen fick se en emoji och gestalta känslan för den andra gruppen. Den gruppen skulle gissa känslan och därefter pratade vi om hur olika känslor kan se ut och hur vi exempelvis upptäcker att en kompis känner sig ledsen.
Vill lära känna eleverna
Nu börjar höstterminen och med den försvinner det fina sommarvädret, som möjliggjort många utomhusaktiviteter. Men Linda Steiner och hennes kollegor satsar på en minst lika kreativ höst. Som ny lärare på fritidshemmet lär hon hela tiden känna eleverna lite bättre.
– När jag började höll jag en liten presentation om mig själv men det kändes så orättvist att barnen inte hade fått berätta om sig själva på samma sätt. Därför tog jag hit en brevlåda, som nu är fylld med barnens brev om sig själva till mig. Än jag har inte läst allihop. Det är fantastiskt kul att komma varje elev lite närmare! säger Linda Steiner.