Lyssna
Kvinna som gestikulerar framför en grupp barn i skogen. Anna Brandeby Harström håller i en trädlektion för barnen på Mätbandets förskola.

Skolskogarna tar nästa steg – från planering till vardag för fler barn

I höstas startade Trollhättans skolskogar som ett pilotprojekt för att göra naturen till en självklar del av undervisningen. Nu, några månader senare, syns resultaten tydligt. Fler barn känner sig trygga i skogen, pedagogerna använder naturen mer i sitt lärande och nya samarbeten har tagit form.

Publicerad:

Kontaktcenter - en väg in

Öppettider

Helgfria vardagar, måndag–fredag: 8:00–16:30

Vad kan kontaktcenter hjälpa mig med?

Besök oss

Gärdhemsvägen 9 461 83 Trollhättan

Tidigare under 2025 startade ett pilotprojekt med sju av Trollhättans 19 skolskogar med syftet att skapa långsiktiga platser där undervisning, lek och lärande kan ta plats i naturen. Under hösten och vintern har projektet gått från planering till praktisk verksamhet.

– Alla barn har inte samma tillgång till natur på sin fritid. Skolskogarna gör att fler får möjlighet att bygga en relation till skogen, oavsett var de bor eller vilka erfarenheter de har med sig, säger Sofie Ulvestål, hållbarhetsstrateg i Trollhättans stad och projektledare för skolskogarna.

På förskolan Mätbandet har hon, tillsammans med Anna Brandeby Harström, rådgivare för biologisk mångfald, nyligen hållit en så kallad trädlektion, där barnen fick undersöka trädens knoppar och former – ett sätt att väcka intresse för naturens detaljer och årstidernas växlingar.

– Skogen blir snabbt en plats där barnen vågar mer. När de lär känna miljön förändras både deras rörelsemönster och nyfikenhet, säger Anna Brandeby Harström.

Anna och Sofie stöttar tillsammans pedagogerna i hur skogen kan användas som en del av undervisningen, oavsett ålder eller förkunskaper.

Under hösten har skolskogarna fått nya bänkar som gör det enklare att samla barngrupper utomhus. Alla deltagande verksamheter har också utrustats med ryggsäckar fyllda med pedagogiskt material, anpassat för undervisning i naturmiljö.

Satsningen har dessutom breddats genom nya samarbeten. Stadsbiblioteket planerar sagostunder i två av skolskogarna, där högläsning flyttar ut bland träd och stenar. Skolskogen i Sjuntorp har dessutom beviljats projektmedel från Leader. Där har även ett samarbete inletts med Rommele församling, som bidrar med fågelholkar till skolskogen.

På Citronfjärilens förskola märks förändringen tydligt. Förskolläraren Lovisa Strid beskriver hur barnens relation till skogen har förändrats på kort tid:

– Många barn är inte längre rädda i skogen. De undersöker, känner på löv och rör sig mer fritt. För bara några månader sedan var det en helt annan situation. Att bli trygg i skogen är också ett lärande, även när det inte var det som var planerat från början.

Skolskogarna är fortfarande under utveckling, men erfarenheterna hittills visar hur naturen kan bli en självklar del av undervisningen. Genom samverkan, praktiskt stöd och stegvis lärande fortsätter arbetet – med målet att fler barn ska få tillgång till naturen som en trygg och användbar lärmiljö.

Senast granskad 2025-12-15 av TORNIL