
Paradisskolan guidar skolor till en medveten användning av AI
Hur kan AI bli ett verktyg för lärande – inte ett hot? I Erasmus+-projektet BridgeAI har Paradisskolan tillsammans med fem andra skolor från Spanien, Turkiet, Frankrike, Rumäninen och Grekland tagit ett första steg mot att besvara den frågan. Som ett första delmål har lärare och elever samlat kunskap och skapat filmer som visar hur AI kan användas i skolans vardag – både som stöd och som något att förhålla sig till.
Publicerad:
Målet med projektet är att lyfta fram AI:s möjligheter, men också att belysa riskerna.
– Vi vill att alla, oavsett bakgrund, ska få chans att utveckla sin digitala kompetens. Därför har vi särskilt fokuserat på hur vi kan nå elever som av olika anledningar har sämre förutsättningar att ta till sig de nya tekniska möjligheter som AI står för, säger Nadia Al Harbiti, lärare på Paradisskolan.
– Kanske är man relativt nyanländ och har missat eller några år i skolan. Då kan det vara en högre tröskel att dels använda AI, dels bedöma informationen källkritiskt, fortsätter hon.
Nästa del: Studieplan
Filmerna som projektgruppen nu har lanserat riktar sig till elever, lärare, skolpersonal och vårdnadshavare. Allt är en är en del av en större satsning.
– Under hösten lanserar vi en studieplan med vägledning kring AI-användning i skolan. i den finns även en guide om etik och ansvarstagande i användningen av AI i skolan. Projektet vill ge alla möjlighet att använda AI som ett verktyg – medvetet, reflekterat och inkluderande.