Lyssna

Bygdeväg ska förbättra situationen för gående och cyklister på Kungälvsvägen

Kungälvsvägen mellan Albertsvägen och Pomonavägen, en sträcka på 650 meter, ska göras om till en bygdeväg. Målet är att förbättra framkomligheten för gående och cyklister, samtidigt som biltrafiken fortfarande kan ta sig fram. Arbetet väntas vara klart till midsommar.

Kontaktcenter - en väg in

Öppettider

Helgfria vardagar, måndag–fredag: 8:00–16:30

Vad kan kontaktcenter hjälpa mig med?

Besök oss

Gärdhemsvägen 9 461 83 Trollhättan

– Genom att anlägga en bygdeväg kan vi förbättra situationen för gående och cyklister här och nu, utan att behöva vänta på en större och kostsam ombyggnation, säger Fredrik Hallstensson, gatu- och parkchef på Trollhättans stad.

Bättre säkerhet genom samspel och hänsyn

En bygdeväg innebär att vägrenen breddas för att ge plats åt gående och cyklister, medan körbanan för bilar smalnas av. Bilister kan använda vägrenen tillfälligt vid möten, men det kräver att alla trafikanter visar hänsyn och anpassar hastigheten. Om det samtidigt finns cyklister eller gående i vägrenen kan bilar behöva vänta.

– Den här lösningen bygger på samspel. Det är inga nya trafikregler som börjar gälla. Bilister, cyklister och gående behöver anpassa sig efter varandra, och när det fungerar skapar vi en tryggare trafikmiljö för alla, säger Fredrik Hallstensson.

En hållbar och kostnadseffektiv lösning

I många delar av Trollhättan finns sträckor där framkomlighet för cyklister behöver förbättras, men att bygga en traditionell gång- och cykelbana är kostsamt och tar lång tid att genomföra. På Kungälvsvägen hade en sådan lösning inneburit en omfattande och kostsam ombyggnation som hade fått vänta i många år innan den kunnat prioriteras. Genom att anlägga en bygdeväg kan trafiksäkerheten förbättras här och nu.

– Det här är ingen budgetlösning, utan ett sätt att prioritera smart. Genom att använda bygdeväg kan vi skapa bättre förutsättningar för gående och cyklister på fler platser i Trollhättan, utan att behöva vänta i flera år på större ombyggnationer, säger Fredrik Hallstensson, gatu- och parkchef på Trollhättans stad.

Projektet är en del av Trollhättans cykelplan och ett steg i att öka andelen som går eller cyklar i staden.

Det här ska göras i projektet

  • Bättre belysning på vissa platser (redan genomfört).
  • Målning av bredare vägrenar för gående och cyklister.
  • Anläggande av kortare sträckor med gång- och cykelbanor som ansluter till bygdevägen.
  • Räckesåtgärder på Hälltorpsbron för ökad säkerhet.

Projektet genomförs med statlig medfinansiering från Trafikverket och Trollhättans stad som beställare. Arbetet utförs av Serviceförvaltningen.

Frågor och svar om bydgeväg

En bygdeväg är en väg där vägrenen breddas för att skapa bättre förutsättningar för gående och cyklister. Körbanan smalnas av, men bilister kan använda vägrenen tillfälligt vid möten. Inga nya trafikregler införs, men vägen kräver ett ökat samspel mellan trafikanterna.

Som gående ska du gå på vänster sida av vägen, alltså mot mötande biltrafik, precis som på andra vägar utan trottoar.

Cykla på höger sida i färdriktningen, precis som på andra vägar. Cyklister ska precis som vanligt följa trafikreglerna och visa hänsyn till andra trafikanter.

Bilister har fortfarande företräde på körbanan, men ska anpassa hastigheten och visa hänsyn. Vid möte med annan bil kan vägrenen användas tillfälligt – om det inte finns gående eller cyklister i vägen.

Nej, konceptet med bygdeväg används i flera delar av landet och bygger på en enkel princip: när vägen anpassas för fler trafikslag skapas en tryggare miljö. Erfarenheter visar att bilister anpassar hastigheten och att samspelet mellan trafikanter förbättras.

I många delar av Trollhättan finns sträckor där framkomlighet för cyklister behöver förbättras, men att bygga en traditionell gång- och cykelbana är kostsamt och tar lång tid att genomföra. På Kungälvsvägen hade en sådan lösning inneburit en omfattande och kostsam ombyggnation som hade fått vänta i många år innan den kunnat prioriteras. Genom att anlägga en bygdeväg kan vi förbättra trafiksäkerheten här och nu.

– Det här är ingen budgetlösning, utan ett sätt att prioritera smart. Genom att använda bygdeväg kan vi skapa bättre förutsättningar för gående och cyklister på fler platser i Trollhättan, utan att behöva vänta i flera år på större ombyggnationer, säger Fredrik Hallstensson, gatu- och parkchef på Trollhättans stad.

Vi ser bygdevägen som en möjlig lösning på platser där en traditionell gång- och cykelbana inte är genomförbar eller skulle ta lång tid att bygga. Den här sträckan är den första där vi testar lösningen och vi kommer att utvärdera dess effekter innan vi tar ställning till om vi kan använda samma metod på fler platser i framtiden.

Senast granskad 2025-05-28 av JOSÅKEBEN