Läget ger rätt infrastrukturlösningar

Vi förstår att en fungerande infrastruktur är grundläggande för en bra etablering. Trollhättans läge ger de rätta förutsättningar för transport av gods och människor och elförsörjning. Och inte bara de rätta förutsättningar - utan lite extra allt. Trollhättan är ett nav i regionen med bra kopplingar både lokalt, nationellt och internationellt. Trollhättan göra stora satsningar i den lokala infrastrukturen och samverkar med andra aktörer som påverkar regionalt och nationellt. Just nu bygger vi en ny bro över Göta Älv - Stridsbergsbron - som rustar staden för framtiden. Något om Trollhättans Energi arbete? Regionalt/nationellt? 


 

 

Välkommen till en regional nod med kopplingar vidare ut i Sverige och världen

Trollhättan har en stolt och rik industrihistoria. Denna historia har varit med och format staden och dess kringliggande infrastruktur från början av 1800-talet när de första slussarna invigdes i Göta älv fram till idag. Det är med andra ord inte så konstigt att Trollhättan idag har en bra infrastruktur med god intermodalitet. Järnvägens dubbelspår, fyrfilig E45 mellan Trollhättan och Göteborg innebär snabba och säkra förbindelser som ger goda möjligheter för utveckling och vidare färd genom Europa. Fyrfilig Rv 44 samt järnväg till Uddevalla och E6:an bidrar till att stärka Troll­hät­tan tillsammans med Trollhättan Vänersborg flygplats. Gods på fartyg tar sig från Trollhättan till Göteborg och vidare genom sjöfarten på Göta Älv.    


”Trollhättan ska vara ledande i omställningen till
hållbara drivmedel och resurseffektiva transporter”


 

 

 

Kommunikationer

Att ta sig fram i Trollhättan på hållbart sätt ska vara lätt! Utöver god framkomlighet på våra vägar för bil- och kollektivtrafik så finns en tradition i Trollhättan att satsa på bra möjligheter för gång- och cykeltrafik. Trollhättan är en modig och nyfiken stad som vill vara i framkant med att skapa de bästa förutsättningarna för hållbara transporter. Test av självkörande bilar, gestaltad livsmiljö, ledbussar och elektrifiering av kollektivtrafiken är några av de saker det jobbas med i Trollhättan just nu. Genom goda kommunikationer erbjuder staden även närhet till allt från salta bad till storstad och närhet till naturen! 

image7pd6p.png

Trollhättan Stad ska vara handlingskraftiga i omställning till resurseffektiva- och hållbara transporter och stadens roll utvecklas i samarbete med de företag som verkar på Stallbackaområdet.

Detta för att öka hastigheten med att arbeta mot ett klimatsmart Trollhättan men även för att tillgodose de behov av hållbara transporter som finns och kommer uppstå på området.

Arbetet pågår med nya stridsbergsbron som ska löpa mellan de befintliga områdena Hjulkvarnelund (öster om älven) och Vårvik (väster om älven). Bron är beräknad att öppna för trafik i december 2022, och i samband med broetableringen förläggs busslinjer över bron för snabbare resor mellan Vänersborg och Trollhättan. Bron är anpassad med GC-väg för att enkelt ta sig till och från den nya stadsdelen Vårvik på ett hållbart vis. Bron bidrar till en ökad tillgänglighet till resecentrum som utgör en knutpunkt för vidare resor och pendling.

Mobility managementplan/Handlingsplan för hållbart resande

Trollhättans Stad har som mål att öka andelen gång-, cykel- och kollektivtrafik och det ekonomiska stödet innebär att vi kan fortsätta utveckla Trollhättan till att bli en ännu bättre plats att leva och bo på. För att satsa på hållbara stadsmiljöer och främja cyklandet har Staden ansökt och fått beviljat bidrag genom Stadsmiljöavtal i omgångar. Som motprestation har Staden b.la. tagit fram en handlingsplan för hållbart resande som blev antagen i mars 2021 av Kommunfullmäktige.

Här visar vi på möjligheter för cykel!

I Trollhättan finns det ett stadstrafiknät och landsbygdstrafik som vid resecentrum knyter ann till regionala busslinjer som 1 Express mot Lidköping och Skövde samt linje 860 mot Uddevalla och vidare ut mot Smögen. Trollhättan och Vänersborg har ett gemensamt stadstrafiknät som tillsammans med tågtrafiken förbinder tätorterna. Stadstrafiken är utformad för resor från ytterområden till mål- och bytespunkterna i kommunernas centrum, och är anpassad till tågresor till och från Göteborg vid respektive station.

Det finns flera linjer som trafikerar sträckan mellan resecentrum och Stallbacka (linje 66, 35 och 23). Restiden är ungefär 10 minuter enkel resa.

Stadstrafiken är anpassad för

 Trollhättans Trollhättans Stads inriktning är att kollektivtrafiken skall utvecklas så att antalet resande och förbindelser ökar. Det innebär att:

  • Kollektivtrafiken skall ge kommunen förbättrade kommunikationer med såväl regionen som riket i stort.
  • Kollektivtrafiken skall gynnas och utvecklas så att dess andel av resandeströmmarna ökar och att fler resenärer väljer tåg och buss som transportmedel.
  • Kollektivtrafikens ledord skall vara god service, miljötänkande, kundanpassning, tillgänglighet och god kvalitet.

Här visar vi på möjligheter med bil - vi kanske till och med kan få in något kring laddstationer etc. 

Satsning på elbilar/framtidens mobilitet

Befintliga laddstolpar - TEAB + staden ska ta fram en strategi för elbilsladdning i kommunen

Ett stenkast bort från Stallbackområdet är Trollhättan Vänersborg Flygplats beläget. Fyrstads Flygplats AB är bolaget som driver Trollhättan- Vänersborgs flygplats. Bolaget bildades 1984 och ägs helt av de fyra kommunerna Trollhättan, Vänersborg, Uddevalla och Lysekil.  Under Covid-19 pandemin har flygplatsen hållit stäng. Västflyg, bolaget trafikerar flygplatsen, räknar med att erbjuda dagliga turer till Stockholm, som nås på under 1h, under början av 2022. Västflyg har kommunicerat att de har som plan att endast erbjuda flygresor som körs med miljöbränsle med ambitionen att senare gå över till elflyg när detta blir möjligt. 


Frakt av gods

En väl utbyggd infrastruktur på Stallbackaområdet ger utomordentliga möjligheter att kombinera väg-, järnvägs- och sjötransporter med möjligheter till om- och urlastning av gods på området. På så vis skapas goda förutsättningar för flera olika möjligheter av såväl import som export. Västra Götalandsregionen har som mål att vara en nationellt och internationellt ledande hållbar logistikregion med utvecklad intermodalitet för alla transportslag. Göteborgs hamn, Skandinaviens största hamn, tillsammans med en redan väl utbyggd järnväg spelar en viktig roll i att nå detta mål. Trollhättans Stads del i detta arbete är att vara handlingskraftiga och ledande i omställningen till resurseffektiva- och hållbara transporter.  

Göteborgs hamn

Skandinaviens största hamn och en mittpunkt för Sveriges infrastruktur. Hamnen är porten till världen för stora delar av svensk industri. Hamnen har som affärsidé att ”skapa förutsättningar för ett effektivt, starkt och hållbart skandinaviskt godsnav.”

Möjligheter att ta sig till hamnen från Trollhättan via Götaälv, E45/E6, Järnväg

Uddevalla hamnterminal

Närområdets största hamn beläget 30 km från Trollhättan. Hamnen klarar av att ta emot stora fraktfartyg och har stora lagrings- och lastmöjligheter. 

Möjligheter att ta sig till hamnen från Trollhättan via Rv44, Järnväg

Wallhamn

Wallhamn, beläget på Tjörn, är en av Nordens ledande fordonshamnar med betydande hubb för import och export av fordon i Sverige.

Möjligheter att ta sig till hamnen från Trollhättan via Rv44/E6

För att ha en väl fungerande hamn- och spårverksamhet behövs områden för upplag och godshantering. Trollhättans Stad har idag ingen iordningställd yta för detta ändamål men ser möjligheter till utveckling. Lokaliserat i anslutning till Trollhättans hamn, industrispår och vägnät finns mark med en yta uppskattad till 35 000 m2 avsedd att kunna fungera som upplags- och hanteringsyta. Området har goda vägförbindelser samtidigt som det ligger i anslutning till både Trollhättans hamn och industrispår. Närheten till väg, järnväg och hamn skapar möjligheter för intermodala transportmetoder. Området har goda vägförbindelser samtidigt som det ligger i anslutning till både Trollhättans hamn och industrispår. Integrationen av olika transportslag i nära anslutning till området medför en god potential för resurseffektiva och hållbara transporter och denna planerar Trollhättans Stad att ta vara på och utveckla på bästa sätt för att kunna skapa möjligheter till resurseffektiva- och hållbara transporter. 

I arbetet med att Öka hastigheten mot ett klimatsmart Trollhättan, ett av tre mål antaget av kommunfullmäktige 2019, har Trollhättans hamn och Trollhättans industrispår identifierats som betydelsefulla och viktiga. Staden är medveten om att ska den ska vara ledande i hållbara och resurseffektiva transporter så behöver det göras investeringar i området för att skapa förutsättning för att nå detta mål. Det är viktigt för Trollhättans Stad att utveckla området tillsammans med områdets aktörer och på så vis skapa en så bra lösning för godshantering som möjligt. En väl utbyggd infrastruktur på Stallbackaområdet ger utomordentliga möjligheter att kombinera väg-, järnvägs- och sjötransporter med möjligheter till om- och urlastning av gods på området. Detta i kombination till närheten av större hamnar, järnvägens stambanor samt väl utbyggt vägnät gör förutsättningar för såväl import som export goda.  

 

Göta älv och Trollhättekanal har en längd av 93 km och rinner från Vänern till Älvsborgsjorden i Göteborg. Varje år passerar ca 1500 fartyg med godstransport av olika slag.

Stallbacka hamn ägs av Trollhättans stad men arrenderas ut till Vänerhamn. Vänerhamn är en av Sveriges största hamnaktörer och en viktig partner för industrin. Vänerhamn har idag inga stationära kranar vid hamnen men jobbar aktivt för att anpassa utrustning efter sina kunders behov. Hamnen har en kajlängd av 170 meter och ett djup på 5,6 m. Kajen är dimensionerad för tunglyft till drygt 200 ton och klarar av att ta emot samtliga fartyg som trafikerar Göta älv, vilket innebär en maxlängd på fartyg på närmare 90 m och en bredd på drygt 13 m.

Sedan 2009 ansvarar Trollhättans stad för Trollhättans industrispår på Stallbackaområdet. Solör Bioenergi har idag växlingsrätt på spåret och är även ett av de företag som trafikerar spåret tillsammans med bl a Stena och SCA. Spåret besiktigas årligen och det senaste säkerhetstillståndet utfärdades 2019 och gäller fem år framåt i tiden som längst. Industrispårets användning har genom åren skiftat beroende på efterfrågan av godstransporter på järnväg. Spåret ansluter till järnvägsnätet genom Norge/Vänerbanan som går genom Trollhättan med start och stopp i Göteborg, Kil och Oslo. Göteborg är en knutpunkt för flera järnvägsbanor i Sveriges järnvägsnät och möjliggör vidare färd mot destinationen. Strax norr om Trollhättan ansluter Norge/Vänerbanan till Älvsborgsbanan med start/stopp i Uddevalla och Borås. Möjligheterna att nå sin målpunkt med godsfrakt på järnväg är goda från Stallbackaområdet.

Vägnätet kring Stallbacka är väl uppbyggt. Under 2013 invigdes den fyrfilliga 45:an mellan Trollhättan och Göteborg. I anslutning till Stallbackaområdet och Trollhättan löper även RV44 mot Uddevalla och E6:an. Även detta en fyrfilliga vägsträcka. Stallbackaområdet och de företag som verkar och har verkat här har en historia av att klara av JIT transporter. 

Här skriver vi om möjlighet för lastning och lossning


Elförsörjning - här finns kraft

Här kan vi skriva lite kort om det - och att vattenfall styr elen för hela sverige härifrån (i deras nät)

Något om detta

Något om detta

Något om detta


Beredskap

Trollhättans läge ger få risker rent infrastrukturellt. Översvämningsrisken är låg och så vidare...

Fakta här

Info här

Lite fakta här

Ska vi skriva om detta här? 


 

Bostadsplanering

Vi växer så det knakar - precis som många andra städer i vårt område. Här finns plats för framtiden - det ser vi till.

Ansvarsfull tillväxt

Vi tar ansvar, på riktigt, för befintliga och kommande generationer. Cirkulärt tänkande och socialt fokus i alla processer på ett koncernövergripande plan.

Arbetskraft

Så här jobbar vi med kompetensförsörjning