Yngre flicka läser bok

Tanja om att väcka läslust hos eleverna

Jag tror att varje lärare håller med mig när jag skriver detta: läsning är viktigt. Läsning är nyckeln till en stabil kunskapsutveckling i skolans alla ämnen. För om läsningen inte fungerar, vad finns kvar då?

Enhet Utbildningsförvaltningen Gärdhemsvägen 9 461 84 Trollhättan 0520-49 50 00 Utbildningsförvaltningen

Krönika av:

Tanja, lärare på Lyrfågelskolan 4-6 

 

Vi lever i en digital värld. En digital värld med smartphones, surfplattor och smart-tv. En värld där tryckta medier har hamnat i skymundan. Böckerna ligger undangömda i något mörkt, dammigt hörn medan iPaden och smartphonen har en hedersplats i hemmet. Så även i mitt eget hem. Vi lever också i en värld där allt ska gå snabbt. Google serverar oss med informationen som vi behöver på en hundradels sekund, vi har appar som visar oss vår destination genom ett enkelt knapptryck och menyer på nätet låter oss bestämma vad vi ska äta innan vi kommer fram till restaurangen. Snabbt, snabbt, snabbt.

"Fördelarna med datorer i skolans värld är många och jag vet att det bara kommer att bli bättre med tiden."

 

Att världen och skolan blir mer digital är jag inte negativ inför, trots mitt tidigare stycke. Tvärtom! Det är en mycket välkommen utveckling! På Lyrfågelskolan där jag arbetar har varje elev på åk 4-9 en dator. Datorerna använder vi som vilka läromedel som helst. Vi läser högt tillsammans, vi läser tyst ensamma, vi skriver, vi utforskar och vi delar med oss av det vi hittar. För oss lärare är det guld värt att kunna dela en text, markera nyckelord för den elev som har svårt att ta till sig det skrivna och eleverna kan själva lyssna på de där svåra orden som kan hindra förståelsen i en annars begriplig text. Fördelarna med datorer i skolans värld är många och jag vet att det bara kommer att bli bättre med tiden.

Min farhåga är, att i en värld där allt går blixtsnabbt, kommer våra barn och elever inte att ha tålamodet till att sätta sig ner och läsa den där boken på 250 sidor när hon vet att Google har en sammanfattning av just den boken. Att hon inte behöver förstå innehållet, för att en ingående analys av boken går att finna på en hundradels sekund.

"Jag vet att det finns en bok för varje barn, en bok som kan locka den mest ointresserade eleven. Och det är här vårt viktiga uppdrag som lärare kommer in."

 

Därför är det viktigare än någonsin att väcka läslusten hos våra barn och våra elever. Att hitta den där boken/författaren/genren som, trots att det tar en stund att läsa, inte frestar dem att söka efter den enklare, men framför allt snabbare, utvägen. För när den dagen kommer, dagen när man totalt slukas av en bok är man för evigt fast. Och vilken känsla det är för en lärare när man ser den där glimten i ögat ett barn får när de hittar en bok de verkligen älskar!

Jag vet att det finns en bok för varje barn, en bok som kan locka den mest ointresserade eleven. Och det är här vårt viktiga uppdrag som lärare kommer in. Vi spenderar en stor del av dagen tillsammans med våra elever och lyssnar när de berättar om sina liv och intressen. Det finns elever som älskar fotboll, gymnastik, som älskar filmer & tv-serier och de som älskar djur. Där och då har vi lärare en möjlighet att servera en bok som fångar just den elevens intresse. Gillar du fotboll? Zlatans självbiografi kanske kan passa. För dig som älskar Harry Potter-filmerna eller kanske Game of Thrones? Här har du böckerna i serien! Vi lärare har en fantastisk möjlighet att snabbt fånga upp de barn som kanske inte är så sugna på att läsa i vanliga fall.

För mig som svensklärare är det oerhört viktigt att kunna ge den där magiska världen som böcker kan erbjuda till mina elever. Den där fantasivärlden där vi kan följa med Alice till Underlandet eller spela fotboll med Zlatan, där vi kan färdas till framtidens New York eller tillbaka till 1700-talets Paris. En fantasivärld som låter oss fly verkligheten i några timmar. När vi slukas av en boks innehåll finner vi också lusten för läsning.

"Läs allt du kommer över. Det spelar ingen roll om du läser på baksidan av ett mjölkpaket, en serietidning, texten till en engelsktalande film eller en roman på 400 sidor."

 

Jag tackar min lärare på högstadiet som tryckte in Kallocain av Karin Boye i handen på mig. Trots att mitt femtonåriga jag gnällde lite (läs: mycket och högljutt) över valet av författare tog jag boken och läste den. Och läste den igen. Och igen. Jag plöjde sedan igenom alla av Karin Boyes verk och där och då hittade jag den författaren som har hängt med mig sedan dess. Där och då väcktes min lust för läsning och den läslusten har följt med även i mitt vuxna liv.

Så till alla elever som jag har haft nöjet att möta och er som jag kommer att möta under mitt yrkesverksamma liv: LÄS!  Läs allt du kommer över. Det spelar ingen roll om du läser på baksidan av ett mjölkpaket, en serietidning, texten till en engelsktalande film eller en roman på 400 sidor. Läs i en tryckt bok eller en e-bok på paddan. Snart hittar du en författare eller en bok som fullkomligt slukar dig. Och innan du vet ordet av har din lust för läsning väckts!

Till alla föräldrar; läs med ditt barn. Läs högt, läs tyst, gå till biblioteket tillsammans och uppmuntra läsning hemma så lovar jag att fortsätta uppmuntra läsningen när jag möter era barn i skolan. Om läslusten inte finns idag så kommer vi, skola och hem, tillsammans att väcka den hos era barn, det är jag övertygad om.

Och till alla mina fantastiska lärarkollegor runt om i kommunen: ge läsning det allra största utrymmet i er undervisning och tro på att det finns en boktitel för varje elev och att hos varje elev finns lusten för läsning. Det är upp till oss att väcka den.

Vill du bli skribent?

Vi söker fler skribenter till Skolbloggen! Jobbar du inom Trollhättans stads förskolor och skolor och har ett brinnande intresse för ditt yrke och skolvärlden i stort? Hör av dig till oss!

Jenny och Charlotte om att lära och leda i en spårorganisation

Jenny och Charlotte arbetar som förstelärare på Lextorpsskolan. I deras krönika berättar de om sitt arbetssätt i en spårorganisation och deras tankar kring rollen som arbetslagsledare och lärledare. Trevlig läsning!

Senast granskad 2017-10-05 av Clara Bengtsson