Marlene om att våga utvecklas

Marlene arbetar som förstelärare för åk F-3 på Lyrfågelskolan. I sin krönika berättar om hon vikten av att våga utvecklas som pedagog. "Att våga pröva nya saker och att våga utsätta sig för nya situationer kan innebära att man måste visa vem man är som lärare och pedagog." Trevlig läsning!

Enhet Utbildningsförvaltningen Gärdhemsvägen 9 461 84 Trollhättan 0520-49 50 00 Utbildningsförvaltningen

För ett kortare tag sedan hade jag förmånen att ha besök av tre lärarutbildare från ett engelskt universitet i mitt och mina elevers klassrum. De var på besök för att observera hur undervisningen ser ut och skiljer sig åt mellan svenska och engelska barn i åldrarna fem till sju år. En något förenklad beskrivning kanske, men trots detta så stod där tre helt okända personer längst ner i klassrummet och granskade allt jag gjorde. Med relativt allvarliga miner och med jämna mellanrum lutade de sig mot varandra och viskade något i varandras öron för att sedan instämmande nicka åt kollegans observation. Med handen på hjärtat kan jag erkänna att jag sneglade åt deras håll och hade gett ganska mycket för att få veta vad de diskuterade.

Trots att detta faktiskt var en relativt obekväm situation så var den för mig inte så ovanlig. Jag ska snart återkomma till varför.

Att våga pröva nya saker och att våga utsätta sig för nya situationer kan innebära att man måste visa vem man är som lärare och pedagog.

Därför blev jag glatt överraskad när min lärarstudent nyligen uttryckte att ”Det är så roligt med dig Marlene för du vågar alltid pröva nya saker”.

Min spontana tanke var; Gör jag? Kommentaren fick mig att börja fundera på detta med att våga som pedagog. Historien bakom hennes kommentar är att jag nyligen har bytt ut i princip hela min undervisning i matematik och börjat arbeta med Singapore math. Orsaken bakom bytet kräver en egen krönika som vi sparar till ett annat tillfälle.

I och med en ny arbetsmetod har jag haft möjligheten att få besök av flera av mina kollegor i klassrummet som vill titta på hur jag arbetar. Jag tror det ligger i blodet hos oss lärare att pröva nya saker och hitta nya arbetsmetoder för att utveckla våra elever till de bästa de kan bli.

Att våga är något som jag har blivit bättre på med åren. När jag var nyutbildad kan jag kanske inte säga att jag tog på mig allt för många nya uppgifter, då jag nog hade fullt upp med att bara få ihop min vardag i klassen. Men med tiden när saker och ting började falla på plats och jag började granska min egen verksamhet mer och mer började jag förändras. För det är faktiskt nödvändigt om du vill förändra något att du har förmågan att vara självkritisk. Om du går omkring och tycker att din egen undervisning är förträfflig så missar du nog något - chansen att utvecklas.

I processen av utveckling och förändring händer det något..

Det blidas en kedjereaktion. Att jag vågade försöka förändra något i min undervisning ledde till att jag behövde våga bjuda in superduktiga pedagoger till mitt klassrum som ledde till att jag behövde våga visa upp min undervisning, med både svagheter och styrkor, som ledde till att jag idag vågar skriva en krönika om mina upplevelser och så vidare.

Detta tror jag kan vara en av orsakerna till att så många fina och smarta idéer blir liggandes kvar i byrålådan. Man vet inte vad saker och ting leder om man faktiskt vågar pröva.Eller så har jag fel om allt. Kan det vara så att det är precis tvärt om? Det handlar inte om att våga pröva nya saker. Det handlar om att våga misslyckas.

Och misslyckas mina vänner det är jag mästare på. Jag misslyckas ofta. Med allt möjligt. Gör om gör rätt. Fast man säger ju att man blir bra på saker man tränar mycket på. Det innebär också att jag har blivit bättre på att rätta till mina misstag, lyssna på dem som vet bättre, reflektera och analysera min egen undervisning. När jag då funderar så finns det väl en mycket större vinst i det än att bara våga gör nya saker reflektionslöst.

Nä nu är du väl allt bra negativ tänker några av er nu. Inte ska man väl utgå ifrån att man misslyckas när man vill testa något nytt. Nej det är inte det jag menar alls. Jag menar att du självklart ska utgå ifrån tanken att det ska bli bra men om du inte vågar misslyckas så vågar du heller aldrig helt fullt ut lyckas.

Där stod jag alltså i klassrummet med tre okända lärarutbildare från ett universitet i England och tänkte ”Tänk vilket tillfälle för mig att utvecklas!”

Marlenes pedagogiska guldkornstankar

Alla ni underbara lärare i vår fina kommun. Alla ni som kanske drar tunga lass på era skolor kring utvecklingsprojekt och som ständigt går till er rektor och ber om lite pengar för att få gå utbildningar och inte allt för sällan blir nekade, men glada i hågen går dit igen nästa gång ni läst om något spännande som ni vill göra.  Eller alla ni som ännu inte riktigt vågat samlat mod att göra det. Sluta inte våga misslyckas. Sluta inte gå till er rektor med era förslag. För varje gång ni får ett nej blir ni bättre på att slipa era argument.

Tänk på att ett lyckat utvecklingsprojekt oftast börjar i den egna undervisningen. Är du sugen på att pröva på att förändra något så se till att börja i rätt ände. Börja med att reflektera över om din undervisning vilar på vetenskaplig grund. Är du osäker kanske det är där du kan börja.  

Kontakta Marlene 

Har du frågor eller funderingar kring krönikan är du välkommen att kontakta Marlene: marlene.kjell@trollhattan.se 

 

Gittan om programmering i förskolan

Gittan arbetar som förskollärare på Lindåsens förskola i Upphärad. Hon brinner för sitt yrke och hittar stor drivkraft i att följa barnens utveckling. I sin krönika berättar Gittan om hur hon och hennes kollegor arbetar med programmering i förskolan.

Amanda om relationsbyggande i klassrummet

Amanda Ragnarsson arbetar som lärare för åk 4-6 på Lyrfågelskolan. I sin krönika berättar hon om hur viktigt det är att bygga relationer för att väcka eller bevara lusten till lärandet. Låt stå!

Vill du bli skribent?

Vi söker fler skribenter till Skolbloggen! Jobbar du inom Trollhättans stads förskolor och skolor och har ett brinnande intresse för ditt yrke och skolvärlden i stort? Hör av dig till oss!

Senast granskad 2017-05-16 av Anna Bergqvist