VFU på fritids med Lars och Henrik

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är en viktigt del av studierna på lärarprogrammet. Henrik är lärarstudent på Högskolan Väst och siktar mot en framtid inom fritidsverksamheten. Genom VFU på Brage fritidshem i Trollhättan samlar han värdefull arbetserfarenhet och kunskap på vägen till drömyrket fritidspedagog.

Enhet Utbildningsförvaltningen Gärdhemsvägen 9 461 84 Trollhättan 0520-49 50 00 Utbildningsförvaltningen

Henrik Brattström studerar första året på Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem: Idrott och hälsa vid Högskolan Väst. Första mötet med det framtida arbetslivet kom bara några veckor in på utbildningen med verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Henrik fick, under handledning av fritidspedagogen Lars Bengtsson, möta vardagen i fritidshemmet Brage. 

Att i framtiden arbeta med barn har alltid varit en självklarhet för Henrik. Efter gymnasieåren på Barn och fritidsprogrammet var framtidsdrömmarna oförändrade och han började studera till lärare. En bit in på lärarutbildningen insåg han att fritidsverksamheten lockade mer och bara något år senare började han studera till fritidspedagog med inriktning mot Idrott och hälsa.  

-          Att studera till fritidspedagog känns helt rätt. Jag får vara med barn och dessutom läsa om de ämnen jag tycker om – idrott och hälsa. Jag har alltid gillat fritids och nu vill jag göra det till en bra upplevelse för barnen.

Lars har arbetat som fritidspedagog och idrottslärare på Strömslundsskolan i två år. Han trivs bra och brinner för yrket.  

-          Jag är stolt över att jobba på Brage, vi har ett jättebra fritidshem. Det är ofta full fart, speciellt efter kl 14 då alla stormar in efter dagens lektioner.  Om då man stannar upp och vidgar vyerna, så ser man flera organiserade verksamheter i samma rum, det är häftigt. 

Första VFU-perioden 

VFU är en möjlighet för studenter att möta det framtida arbetslivet och utforska yrkets olika perspektiv. Det är också ett tillfälle att koppla teori och forskning till praktiska, unika, situationer. Studenternas första VFU-period består till större delen av observation och skuggning där studenten får tid att bekanta sig med yrket och verksamheten.

Lars och Henrik är överens om att deras första VFU blev en positiv upplevelse och starten på ett värdefullt samarbete. Henrik fick under två veckor lära känna barnen, personalen och de dagliga rutinerna på Brage. Det tog inte lång tid innan han var en favorit ibland barnen och personalgruppen kände sig snabbt trygga med den nya kollegan.

-          Det tyckte jag var så bra med er alla i personalen, ni gjorde inte till värsta grejen av att jag var ny, utan allt verkade flyta på som vanligt och det blev naturligt att jag hängde på, säger Henrik. 

-          Henke har ett naturligt sätt att utgå ifrån det positiva och ta det därifrån. I rollen som lärare är det viktigt att vara sig själv och tycka att det duger gott, för det smittar av sig på barnen. Man behöver vara prestigelös mot både vuxna och barn tror jag. Henke är sig själv och väldigt lugn med barnen, och det är viktigt, säger Lars.

Under den andra veckan på Brage fick Henrik göra intervjuer med både barn och personal. Det gav honom flera reflektioner som följde med honom tillbaka till skolbänken. Barnens svar på frågan om de lär sig något på fritids väckte många nya tankar. De flesta barnen upplevde att de inte lärde sig något under den tid de spenderade på Brage – för på fritids har man ju bara roligt.

-          En annan situation jag minns lite extra var när jag fick gå emellan en konflikt mellan två av barnen. Det var häftigt att lyckas lösa det utan att vara en tråkig vuxen. Vi pratade igenom vad som hänt och de blev vänner igen, det var stort, berättar Henrik.

-          Det vi läser i skolan kan jag ju relatera till det jag är med om i min VFU, men ibland tänker jag också – men shit, varför har vi inte läst om detta i skolan, man förstår vilket komplement VFU blir till studierna, fortsätter han. 

Handledarens roll i utbildningen 

Som VFU-handledare har du en viktig roll i studentens utbildning. Att introducera det framtida yrkeslivet, guida och vägleda genom olika situationer och samtidigt utmana studenten att utvecklas, är en viktig och ansvarskrävande roll.  Lars har varit VFU-handledare några gånger tidigare och börjar känna sig bekväm i rollen. Nästa steg blir att läsa handledarutbildningen på Högskolan Väst till hösten.

-          Jag tar min roll på största allvar, det är viktigt att VFU-studenter får ett bra första möte med arbetslivet. Jag förstår också att de är nervösa och möter en helt ny arena. Sen har det också varit vikigt att vi har en öppen dialog och att Henke kan fråga vad som helst och våga säga till om han tycker jag gör något tokigt, säger Lars.

Henrik och Lars hann på två veckor få en fin kontakt och de ser mycket fram emot nästa VFU-period som väntar i höst. Då får Henrik fyra veckor på Brage och mer tid att samla på sig arbetserfarenhet och lärdomar. Dessutom kommer han få planera och genomföra en egen aktivitet vilket han ser fram emot.

-          VFU är det absolut roligaste med min utbildning och efter mötet med Brage och Lars känns mitt yrkesval ännu mer självklart, avslutar han. 

VFU med Emma och Maria

Emma Dahlén läser andra året på förskollärarprogrammet - en utbildning som till stor del består av verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Hon har hittills haft tre VFU-perioder med sin handledare Maria Bratt på förskolan Citronfjärilen i Lextorp.

Fia och Amandas första VFU

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) innebär att lärarstudenter genomför delar av sin utbildning i arbetslivet. Lärarstudenten Fia Björnberg gör sin första VFU-period på Lyrfågelskolan med läraren Amanda Ragnarsson,

Elever och lärare

Utbildning och praktik i skolan

Att få möjlighet att möta arbetslivet under utbildningsåren är både viktigt och värdefullt! Trollhättans stad skapar möten mellan skola och näringsliv för så väl högstadieelever (TOPP) som högskolestudenter (VFU) och bygger broar mellan skolbänk

Senast granskad 2017-03-29 av Andreas Gleisner