Samverkansprojekt undersöker attityder till bildelning

Vad krävs för att Trollhätteborna ska vara beredda att dela bil med andra? NEVS vill kartlägga människors transportbeteenden. Trollhättans Stad vill vara en hållbar kommun och leva upp till miljömål bland annat genom att minska invånarnas bilägande och bilåkande. Nu ska forskare på Högskolan Väst väva samman dessa behov och titta på möjligheten till ett utökat användande av självkörande elbilar där man delar på bilarna i en bilpool.

Person
Kontorschef, Kontoret Tillväxt och UtvecklingHåkan Falck 0520-49 79 65
Enhet Kontoret Tillväxt och utveckling Gärdhemsvägen 9 461 83 Trollhättan Kontoret Tillväxt och utveckling

Det talas mycket just nu om smarta städer och autonoma bilar men samtidigt finns det inte mycket forskning om hur användarna kan tänka sig använda dessa tjänster. Fokus har fram till nu ofta legat på de tekniska lösningarna.

- Tekniken finns men vi vet väldigt lite om hur människor reagerar på detta eller om människors attityder och inställning till självkörande bilar och deras förhållande till delningstjänster av bilar, säger Lars-Olof Johansson, forskare i informatik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande och projektledare på Högskolan Väst.

Lars-Olof Johansson framhåller särskilt ett par saker som är extra anmärkningsvärda och som också varit upprinnelsen till starten av projektet.

- Det ena är att om vi ska lyckas minska biltrafik måste vi börja dela tjänster med varandra – annars kommer det inte bli färre bilar. Det andra är att de försök som gjorts med självkörande bilar alltid skett i storstäder. Städer som liknar Trollhättan i storlek finns det många av i Sverige – men hur det fungerar i dessa vet man inget om.

Ska vara enkelt med bilpool

NEVS är med i projektet för att man är intresserad av att möjliggöra delningsekonomi genom nya mobilitetstjänster, där framtidens transporter bygger på att man delar fordon. Det ska vara lika enkelt som om man ägde sin egen bil – men kostnaderna blir väsentligt mycket lägre.

- Vi på NEVS strävar efter ett hållbart samhälle och i det ingår att minska antalet bilar. Eftersom vi vet att de flesta bilar står parkerade 95 procent tiden, så borde det vara möjligt att få fler att tänka nytt och att börja dela bilar med andra. Vi lockar inte bara med de positiva miljöeffekterna; att du kan minska dina bilkostnader rejält är också ett viktigt incitament, säger Nadia Kabir, projektledare på NEVS.

En hjälp i framtida stadsplanering

Lars-Olof Johansson berättar vidare att en avgörande faktor för Trollhättans Stads inblandning i projektet är byggandet av den helt nya stadsdelen Vårvik och planering av parkeringsytor kontra grönområden. Så här säger Håkan Falck, kontorschef för Tillväxt och utveckling på Trollhättans Stad:

- Trollhättans Stad engagerar sig på flera fronter när det gäller fordonsutveckling och miljöutveckling. För att kunna göra rätt saker i stadsutbyggnaden behöver vi vara med i både teknikutvecklingsprojekt och i den här typen av projekt som mer handlar om människors acceptans för delningsekonomi.

Följa med familjer i vardagen

Huvudsyftet med projektet är alltså att undersöka och kartlägga individers befintliga mobilitets- och transportvanor samt deras uppfattningar och upplevelser av automatiserad, eldriven och delad körning i praktiken. Detta kommer ske genom i huvudsak två större kartläggningar. Den första handlar om en kartläggning av invånarnas transportbeteende i Trollhättan. Det kommer att ske med hjälp av familjer som blir studieobjekt som man följer. Det andra handlar om att testa ett försök med delningstjänst av el-bilar, också detta hos familjer. 

- Vi vill ta reda på hur vi kan vi bygga tjänster kring detta med familjerna som medproducenter av appar eller annat som kan komma i fråga. Vi vet att när användare är med och formar tjänster och digitala applikationer så ökar också acceptansen, säger Lars-Olof Johansson.

Projektet kommer i sig inte att omfatta självkörande fordon, men resultatet kommer senare att kunna appliceras i det fortsatta arbetet med att utveckla delade och självkörande fordon.

Projektmedel för att genomföra

SESMA - Sharing economy, smart mobility acceptance - kommer att pågå hela 2019 och 2020 och sker i samarbete med NEVS, Trollhättans Stad och RISE. Projektet har precis beviljats drygt 3 miljoner kronor från Drive Sweden* och har en total budget på närmare 7 miljoner kronor.
*Drive Sweden är ett strategiskt innovationsprogram som startats på initiativ av regeringen. Programmet finansieras av Energimyndigheten, Formas och VINNOVA.

Mål med projekt SESMA

1. Skapa en affärsmodell för tillverkare av uppkopplande, autonoma, eldrivna och delade fordon. Här är aktören NEVS.
2. Skapa riktlinjer för stadsplanering vid omställning mot smart mobilitet i större städer: Här är aktören Trollhättans Stad.
3. Utveckla demonstratorer av digitala applikationer som stödjer delningsekonomi och smart mobilitet i större städer. 

 

Senast granskad: 2018-12-12 av: Vivian Komstadius
Tipsa en vän
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)