Linda Hallor, konsumentvägledare i Trollhättans Stad. Linda Hallor, konsumentvägledare i Trollhättans Stad.

"Våga pruta – man får göra det i Sverige"

Hösten har varit hektisk för Budget-, skuld- och konsumentrådgivningen i Trollhättans Stad. Många oroliga har hört av sig, bland annat för att få hjälp med frågor kring sitt elavtal. – Har du ett bundet avtal så gäller det, men ett generellt råd som jag brukar ge inför att välja ett elavtal eller annan tjänst är; ”Våga pruta – man får göra det i Sverige och det kostar ingenting att fråga”, säger konsumentvägledare Linda Hallor.

Kontaktcenter - en väg in

Öppettider

Måndag–fredag: 8:00–16:30

Vad kan kontaktcenter hjälpa mig med?

Besök oss

Gärdhemsvägen 9 461 83 Trollhättan

Det var efter sommarens semestrar som allt fler personer började ta kontakt med Budget- skuld- och konsumentrådgivningen. En del hade blivit informerade av sina elbolag att deras fasta avtal skulle sägas upp med hänvisning till Force majeure, det vill säga att elbolagen inte kunde leverera enligt avtal på grund av att någonting oväntat inträffat som parten inte kunde styra över.

Men det var inte Force majeure.

– Elbolagen förlorade pengar när priserna sköt i höjden och ville stryka avtalet om konsumenten tecknat på exempelvis 59 öre när priset nu var 4 kronor. Konsumentverket tog upp det och meddelade att det inte kunde räknas som Force majeure så länge det går att leverera el, och att ingångna elavtal därför ska hållas. Så har du bundet avtal gäller det bindningstiden ut, förklarar Linda Hallor.

Hjälper konsumenter på olika nivåer

I sin roll ger hon stöd och hjälp åt konsumenter som befinner sig på olika nivåer.

– Det finns de som inte ens har en dator, och då kan vara svårt att få kontakt med vissa företag som kanske bara har en mejladress på sin hemsida. Jag kan guida dem och göra dem mer självgående.

– Sedan finns det de som är väldigt duktiga, som gör mycket själva men kanske undrar över nästa steg. Då kan jag exempelvis titta på ett avtal, undersöka företagets hemsida och se om det finns eventuella klagomål. Jag kan också kolla med mina kollegor runt om i landet, vi har ett forum där vi kan skriva in ärenden och få omdömen.

Letar lösning av dyr räkning

Det finns en risk att elräkningarna i vinter kan bli väldigt höga, och det är inte otänkbart att konsumenter kan få svårt att betala dem.

– Hör av er till oss då! Vi kan medla, antingen genom att konsumenten och jag tillsammans ringer företaget, eller att vi får en fullmakt som gör att jag kan prata i ärendet.

Tillsammans med sina kollegor på Budget- och skuldrådgivningen, kan de sedan fördjupa sig i ärendet och leta efter en lösning.

– Jag tittar på själva avtalet för att se vad som har hänt, men jag kan inte räkna ut huruvida en konsument har råd eller inte – den kunskapen har inte jag, men då tar jag hjälp av mina kollegor för att se om vi kan förhandla fram en lösning. De kan inte min del, och jag inte deras – men båda instanserna behövs för att kunna hjälpa konsumenterna, och det samarbetet är både viktigt och fantastiskt roligt, säger Linda.

Viktigt att läsa på innan underskrift

Slutligen vill hon lyfta fram några viktiga råd till konsumenten:

– Vi har många som blir drabbade av höga slutfakturor och brytavgifter för kvarstående bindningstid. Därför är det oerhört viktigt att man läser igenom ett avtal innan man skriver på och godkänner, samt noggrant kontrollerar sitt avtal man har sedan tidigare så det inte finns någon bindningstid kvar där.

Relaterad information

Budget- skuld- och konsumentrådgivning i Trollhättans Stad

– Kostnadsfri och opartisk rådgivning

 

Konsumentvägledningen

  • Hjälpa till att granska avtal
  • Uppsägningar
  • Ångerrätt
  • Bestrida avtal
  • Medling mellan gäldenär och fordringsägare

Budget & skuldrådgivare

  • Budgetrådgivning                                                  
  • Betalplaner/Accord
  • Medling mellan gäldenär och fordringsägare
  • Skuldsaneringsansökningar

 

Senast granskad 2022-11-11 av REBLJU