Catrin Bergström och Fredrik Linnarsson framför Café Bergström

Serveringar uppskattar pandemi-information

Så fort nya restriktioner har dykt upp under pandemin har Livsmedelsenheten i Trollhättans Stad varit på tårna och snabbt begett sig ut till stadens kaféer och restauranger och informerat om vad som gäller. Det har uppskattats. "Det har fungerat helt klockrent! Vi har alltid fått reda på vad som gäller och från och med när det gör det," säger Catrin Bergström, som driver Café Bergström vid Drottningtorget.

Kontaktcenter - en väg in

Öppettider

Måndag–fredag: 8:00–16:30

Vad kan kontaktcenter hjälpa mig med?

Besök oss

Gärdhemsvägen 9 461 83 Trollhättan

Under pandemin har Livsmedelsenheten i Trollhättans Stad jobbat hårt för att underlätta för restaurangnäringen i staden genom att fortlöpande informera om Folkhälsomyndighetens regler för att minska risken för smittspridning.

Det har i praktiken inneburit att enhetschef Fredrik Linnarsson och hans medarbetare på Livsmedelsenheten uppsökt restaurangerna så fort nya regler har kommit, samt att de varit angelägna om att kunna besvara frågor från den utsatta näringen.

Uppskattad information

Det har varit värdefullt och uppskattat, intygar Catrin Bergström på Café Bergström.

– Jag tycker att det väldigt bra när han kommer hit och informerar. Vi har haft en väldigt bra dialog med varandra och förstått varandra. Kommunikationen har fungerat väldigt bra, säger Catrin och fortsätter:

– Jag har ju ringt Fredrik någon när jag varit helt hysterisk för att jag inte fattat, haha, och då har han till och med ringt upp mig innan arbetstid och lugnt och sansat förklarat att ”så här fungerar det”. Så det finns faktiskt bara gott att säga, säger Catrin.

"Schysst att informera först"

Krogar och kaféer är alltså nöjda med metoden som Trollhättans Stad använder, vilket också Fredrik Linnarsson är.

– Jag tycker att det är schysst att först informera om vilka regler som gäller innan vi gör en tillsyn. Och det har visat sig under våra inspektionsrundor att vi har väldigt få avvikelser, de sköter sig alltså väldigt bra, säger Fredrik Linnarsson.

Trollhättans Stad har ingen informationsskyldighet, men man gör det ändå – och det är faktiskt inget nytt arbetssätt.
– Vi gör likadant med livsmedel. När någon har registrerat ett företag som ska sälja mat bokar vi in ett första besök och informerar om regler och vad som gäller när det kommer till avgifter och så vidare. Det är därför vi har så få avvikelser i Trollhättan, det underlättar för dem och det blir rätt från början.

Senast granskad 2021-07-14 av REBLJU