Kraftledningsstolpe, vintertid

Konkreta tips på minskad elanvändning

Hur kan du minska dina elkostnader när elpriserna är mycket högre än vanligt? Vilka abonnemangsformer är de bästa och hur får du elprisstödet? – Se över vad du har för elavtal, det skulle jag främst vilja tipsa om, säger Patrik Dokken, energi- och klimatrådgivare i Trollhättans Stad.

Kontaktcenter - en väg in

Öppettider

Måndag–fredag: 8:00–16:30

Vad kan kontaktcenter hjälpa mig med?

Besök oss

Gärdhemsvägen 9 461 83 Trollhättan

Den senaste tiden har elpriset ökat markant för konsumenterna och många har fått höga elräkningar. Det finns dock sätt att minska sin elförbrukning, för att inte drabbas av en hög elräkning på nytt.
– Det finns tre sorters elpris: rörligt, fast eller anvisat och det går att använda tjänster på nätet som jämför de olika avtalen. Två tjänster är Elpriskollen.se och Elskling.se, där konsumenten kan jämföra priser, göra sitt elval och läsa igenom avtal innan godkännande. Det är ett bra sätt att minska sina kostnader, säger Patrik Dokken.

Duscha kallare än vanligt

Andra bra energisnåla tips är att duscha snabbt och i lite kallare vatten än vad man normalt brukar duscha i. Fler tips:

  • Sänka inomhustemperaturen
  • Undvika att diska för hand
  • Släcka alla lampor på dagtid
  • Om du har elbil, ladda den på natten när elpriset är lägre.

Får du en hög elräkning som du inte kan betala, är det är viktigt att kontakta ditt elbolag och be om en delbetalningsplan.

Elprisstödet kommer automatiskt

De som är berättigade till regeringens elprisstöd, kommer få sitt stöd automatiskt dragen på elräkningen.
– Ersättningen kommer att vara mellan 100 kronor till 2 000 kronor per månad i max tre månader beroende på hur mycket el du har förbrukat. Exakt när stödet kommer beror på hur fort ditt elbolag kan handlägga stödet, säger Linda Hallor, konsumentvägledare på Trollhättans Stad. 

Relaterad information

För mer information, kontakta gärna:

Patrik Dokken, energi- och klimatrådgivare, Trollhättans Stad och Vänersborgs kommun,
0520-49 70 43. Patrik.dokken@trollhattan.se

Linda Hallor, konsumentvägledare Trollhättans Stad, 0520-40 70 08. konsument@trollhattan.se

Senast granskad 2022-08-30 av JENMAR