Avståndsmarkering på restaurang Avståndsmarkering på restaurang

En ny våg kräver nya tag - actionteamet kraftsamlar igen

Med ytterligare restriktioner för att minska smittspridning kliver Trollhättans actionteam fram igen för att stärka den gemensamma handlingskraften i redan utsatta branscher som handel, besöksnäring och restauranger. Flera aktiviteter har genomförts, andra är på gång, och actionteamet tar gärna emot fler idéer som de kan göra till verklighet!

Kontaktcenter - en väg in

Öppettider

Måndag–fredag: 8:00–16:30

Vad kan kontaktcenter hjälpa mig med?

Besök oss

Gärdhemsvägen 9 461 83 Trollhättan
- Så blev det ännu en våg. Situationen för många företagare i city är väldigt akut. Parallellt med detta har vi också fått in larm om att fler invånare mår allt sämre på grund av den långvariga perioden av social distansering och isolering. Vi kände direkt att vi vill och behöver kraftsamla oss igen, för att försöka skapa lite ork och gemenskap i den nu rådande situationen och tillvaron, beskriver kommunstyrelsens ordförande Paul Åkerlund.
 

Från full fart till paus

När pandemin bröt ut i mars gick allting väldigt fort. Handeln, restaurangerna och besöksnäringen gick från full fart till paus. Under loppet av några få dagar hade Trollhättan Stad tillsammans med City Trollhättan och Visit Trollhättan Vänersborg, satt ihop ett första actionteam:
- När det var som värst sprang vi på hundra bollar på en gång samtidigt som vi gjorde vårt bästa för att lyssna av, fånga upp och stötta upp våra företagare på bästa sätt, berättar Marcus Pallvid, verksamhetsledare på City Trollhättan.
 

Actionteam gör verklighet av idéer

Tillsammans tog actionteamet ett gemensamt ansvar för att samordna, fånga upp och göra handling av både näringslivets och invånarnas idéer, behov och initiativ. Befintliga grupperingar blev till snabba insatsstyrkor och flera nya nätverk startades, bland annat ett för besöksnäringen och ett för handeln.

- På en vecka hade vi satt ihop en besöksnäringsgrupp. Det var omtumlande, helt plötsligt var besöksnäringens affärsidé, fysiska möten och upplevelser, inte längre möjlig att erbjuda. Gruppen behövdes för att snabbt hitta nya sätt göra det möjligt för människor att ses, berättar Anki Carlsson, ansvarig Trollhättan Convention Bureau på näringslivsenheten, Trollhättans Stad.

En del är redan genomfört

Genom att mobilisera engagerade personer i nätverk fick actionteamet in väldigt många bra idéer, tankar och initiativ. En del saker genomfördes redan i somras, exempelvis evenemangen Smaka på Konst och Restaurangveckan som kompletterades med take away där företagarna startade take away-festivalen.

- Vi initierade också några större projekt, med längre ledtider och större budget. Snart lanserar vi det digitala skyltfönstret, en webbshop som gör det möjligt för invånare att fortsätta handla lokalt, fast digitalt, berättar Anna Nilsson, kommunikatör på näringslivsenheten.
 

Trollhätte-app på gång

Förutom webbshopen, som snart är redo att lanseras, bygger också Trollhättans Stad en app som släpps i april 2021, Trollhätteappen.
- Trollhätteappen är ett digitalt rum som ska vara en samlingsplats för hela Trollhättans utbud, allt ifrån evenemang, restauranger, butiker, hotell till besöksmål och digitala upplevelser. Appen är tänkt att stärka Trollhättan som en attraktiv plats att besöka, bo, verka och leva i och förväntas vara klar för nedladdning våren 2021, fortsätter Anki Carlsson.
 

Dags att kraftsamla igen

Med de senaste restriktionerna som försvårar förutsättningar för redan hårt pressade branscher är det dags för actionteamet att kraftsamla igen.
- Politiken har gett stadens tjänstepersoner ett tydligt uppdrag – kraftsamla er igen så att vi snabbt kan fånga upp och göra verkstad av invånares, föreningars och företagares idéer och initiativ. Utifrån det uppdraget är vi nu i full gång att skapa en kedja av personer från en rad olika verksamheter både inom och utanför staden. Jag är grymt stolt över hur berörda kontor på samhällsbyggnadsförvaltningen slutit upp till teamet direkt, utan att tveka en sekund, förklarar Johan Bengtsson, samhällsbyggnadschef.

Actionteamet som startas upp igen tar med sig både erfarenheter och lärdomar från vårens insatser:
- Vi fick in otroligt många bra idéer och förslag i våras. Vi hann göra mycket, men absolut inte allt. Detta tar vi tag i nu. I våras visste vi inte hur vi skulle mobilisera och samla oss digitalt. Innan vi kunde få riktig action, behövde vi helt enkelt själva ställa om, från fysisk möjliggörare, till digital. Nu vet vi hur vi kan driva och stötta initiativ på distans vilket gör att vi kan öka tempot ännu mer. Redan denna vecka ska vi testa en idé tillsammans med en företagare där vi gör om två parkeringar på Drottningtorget till en drive-in-plats för upphämtning av mat. Funkar idéen skalar vi upp direkt, säger Helena Kortered, näringslivschef.
 

Dela med dig av dina idéer!

Actionteamet är ett team som fångar upp, testar och gör verklighet av riktigt bra idéer och initiativ. Har du en idé eller ett initiativ du vill bolla och kanske testa och förverkliga tillsammans med oss? Tveka inte att höra av dig till oss. Vi finns på https://www.trollhattan.se/gotrollhattan/Tipsaoss/.
 
 
Senast granskad 2020-11-20 av REBLJU