
E-faktura
Trollhättans Stad arbetar på att få alla inkommande fakturor elektroniska och nedan kan du läsa hur du som leverantör gör för att skicka e-faktura till oss.
Trollhättans Stad använder sig av Unit 4 och elektroniska beställningar i den mån det är möjligt. Övriga leverantörsfakturor tas emot som e-fakturor och i formatet Sve-faktura eller Peppol. Vi samarbetar med Pagero som förmedlar fakturorna till oss. För att komma igång tar du som leverantör direktkontakt med dem. Ytterligare information finns på deras hemsida:
Använder du inte e-fakturering idag?
Trollhättans Stad ger er möjligheten att skicka e-fakturor till oss. Lösningarna kräver inte någon installation eller förändring i er IT-miljö.
Pagero erbjuder en avgiftsfri leverantörsportal och support med möjlighet att skicka upp till 36 fakturor per år utan extra kostnad.
Anslutning till Pageros webbportal
För att registrera dig så använder du länken nedan och ange projektkoden ”FreePortal_Troll73944”. Därefter kan du själv ange dina uppgifter för att snabbast komma igång med tjänsten.
Registrering i Pageros webbportal
För att ge dig som leverantör större insikt i hur du använder och maximerar nyttan av din tjänst så tillhandahåller Pagero kostnadsfria webinar, för befintliga kunder såväl som för dig som ännu inte har någon lösning, men vill veta mer. Där kan du dessutom få mer information kring hur du kan hantera fler kundförfrågningar. Följ länken nedan för att anmäla ditt intresse.
Ange alltid referenskod
Referenskod måste alltid anges på alla fakturor som skickas till oss för att fakturan ska hamna hos rätt person. Referenskod ska lämnas av beställaren och är femsiffrig. Referenskoden skall stå i fältet ”Er referens” och får inte innehålla några andra tecken än dessa fem siffror.
Nedan kan du få svar på vanliga frågor angående e-faktura:
1. Kan kommunen ta emot en e-faktura? | Ja. |
2. Vad har Trollhättans Stad för organisationsnummer? |
2120001546 |
3. Vad har enhet X för referensnummer? | Referenskod är kopplad till person och om du inta kan få tag i den via beställaren kan du kontakta ekonomikontoret@trollhattan.se eller ringa 0520-497924. |
4. Vad har X för specifikt referensnummer? | Referenskod är kopplad till person och om du inta kan få tag i den via beställaren kan du kontakta ekonomikontoret@trollhattan.se eller ringa 0520-497924. |
5. Kan ni ge mig fakturaadress till X? |
Trollhättans Stad tar bara emot e-fakturor. Adressen på e-fakturan är: |
6. Till vilken adress ska jag skicka fakturan? | Trollhättans Stad tar bara emot e-fakturor. Adressen på e-fakturan är: Trollhättans Stad Box 959 461 29 Trollhättan |
7. Vilka uppgifter ska jag ha på fakturan jag skickar till er? | Fakturanummer, Fakturamottagare, Fakturaadress, Fakturadatum, Referenskod, Belopp, Förfallodag, Ert organisationsnummer, Betalningsuppgifter, Ert momsregistreringsnummer (om fakturan innehåller moms). |
8. Vad har Trollhättans Stad för betalningsvillkor? | 30 dagar. |
9. Vilket referensnummer ska anges? | Den referenskod du fått av beställaren. Har du inte fått någon femsiffrig kod kontakta beställaren eller kontakta oss enligt svar i fråga nr 3. |
10. Hur kan vi mejla en faktura till kommunen? | Vi tar inte emot fakturor via e-post. |
11. Vilka olika typer av faktureringssätt kan kommunen ta emot? |
Vi tar emot e-fakturor via Pagero. |
12. Vilket GLN-nummer har Trollhättans Stad? |
7350011730001 |
13. När vi söker fram er organisation står det Trollhättans Kommun? |
Det är samma sak som Trollhättans Stad bara att Trollhättans Kommun fortfarande är vårt juridiska namn. |
14. Kan kommunen ta emot en pappersfaktura? |
Nej, se Trollhättans Stads hemsida. |
15. Vilket PEPPOL-ID har Trollhättans Stad? |
0007:2120001546 |