Dennis som sitter vid sin dator 29-årige Trollhättebon Dennis Svensson har något på gång med sitt inkubatiorföretag Stidner. En betalningslösning som också tar hand om fraktbiten gör pridukten unik - och kunderna strömmar till. 50-talet företag använder tjänsten idag och det ökar med 2-3 kunder per vecka.

Stidner hittade paketlösning

– verksamheten växer med 2-3 kunder per vecka

Enhet Näringslivsenheten Gärdhemsvägen 9 461 83 Trollhättan 0520-49 50 00 Näringslivsenheten

Efter några års arbete som konsult från en villa i Strömslund kände Dennis Svensson att han hade något på gång. Han hade hjälpt kunder att integrera Klarnas kassalösning i sin verksamhet, en betalningslösning som många e-handlare använder. Men Dennis kände att något saknades...

– Klarna tar hand om själva betalningssystemet, men frakt- och paketdelen saknades och jag kände att det absolut fanns potential i en sådan produkt. Det blev omständligt både för kunden och för företaget, berättar Dennis när vi träffar honom på Innovatum där hans företag Stidner sedan ett knappt år finns i inkubatorverksamheten.

Idén om att integrera en betalningslösning med frakt och pakethantering tog fast form under 2016 och året efter fanns en stabil produkt som rullade och som fick plats i Innovatums inkubatorverksamhet. Ett knappt år senare finns drygt 50 kunder och verksamheten växer vecka för vecka.

– Från början handlade mycket om att ringa runt och övertyga e-handelsföretag om att vi hade något bra. Idag börjar ryktet sprida sig och det händer att kunder hör av sig direkt till mig. Nu har vi fått in tillräckligt med kapital för att starta ordentlig marknadsföring, så det känns väldigt bra, säger Dennis och låter både entusiastisk och övertygande.

Målet är således att expandera, från dagens tre medarbetare till betydligt flera. Men något direkt resultatmål har man inte – ännu.

– Vårt långsiktiga mål är att växa i Sverige och sedan hitta en marknad i Tyskland. Det är lite därför vi hittat vårt namn, berättar Dennis och förklarar att namnet Stidner egentligen är anpassat för den tyska marknaden.

– Vi googlade på Ikeaprodukter som använts i Tyskland. Sedan tog vi det minst sökta namnet som var Stidner. Det var lite tysk touch på det och samtidigt inte starkt förknippat med något annat. Jag har ingen aning om vad det var för produkt, men nu är det i alla fall en grymt bra betalnings- och frakthantering för e-handeln, hälsar Dennis Svensson med ett skratt.

Senast granskad 2017-06-27 av Katarina Loodh