Räisänen firar 6 juni i Trollhättan

Person
KommunikationschefVivian Komstadius 0520-495929 0733-489969

PRESSMEDDELANDE, 2018-05-21

Årets artist på Trollhättans Nationaldagsfirande på Spikön är ingen mindre än Timo Räisänen som gästar Trollhättan med sitt bejublade Ted Gärdestads-program. De somriga låtarna framförs tillsammans med N3 Symfoniorkester under ledning av dirigent Ulf Wadenbrandt.

– Det kommer bli magiskt för ungdomarna i N3 Symfoniorkester att få spela bröderna Gärdestads texter. Dessa låtar betyder så mycket för så många människor och att få göra dem tillsammans med Timo Räisänen är stort. Jag är stolt att få dirigera N3 Symfoniorkester tillsammans med Timo, säger Ulf Wadenbrandt.

Timo Räisänen gjorde sig först ett namn som Håkan Hellströms gitarrist och medproducent på de tidiga skivorna. Efter avhoppet därifrån släppte han två album med hjärteprojektet Her Majesty 2003–2004, och sedan dess har han stått på egna ben som soloartist. Första soloalbumet kom 2005, och därefter släppte han flera album till 2012. Efter det var det relativt tyst från Timo tills han tolkade Ted Gärdestad tillsammans med Göteborg Wind Orchestra, ett projekt som initierades av göteborgsmusikern Martin Schaub. Projektet växte till fler spelningar med GWO, albumet "Timo sjunger Ted" (2016) och en turné som kom att omfatta mer än 60 spelningar.

Ted Gärdestad-projektet fick Timo att hitta sin röst på svenska, och 2017 släppte han sin första skiva med egna låtar på svenska: "Tro, hat, stöld", på sitt eget skivbolag.

– I sommar är Timo aktuell med flera ”Ted-spelningar” och vi är väldigt glada att vi fick chansen att boka honom till Trollhättans Nationaldagsfirande. Jag tror att många förknippar Teds låtar med sommar vilket passar perfekt till både firandet och platsen vi är på, säger Marcus Rudström, evenemangsansvarig Trollhättans Stad.

Traditionellt firande i Trollhättan: Samling 15.00 på Drottningtorget för gemensam avmarsch under ledning av musikkår till Spikön där programmet börjar kl. 16.00. Diverse priser delas ut och givetvis glass till alla. Högtidstalare är Ulrika Strandroth-Frid, Trollhättans Stadsdirektör.

Kontakt: Marcus Rudström, Trollhättans Stad, tel: 0520-49 76 29.

Senast granskad 2019-03-22 av Per Ivarsson