Två män och en kvinna står framför Kronan Kulturhus. De skrattar och kvinnan tittar in i kameran.

Musikhjälpen på Kronan Kulturhus

Kronan Kulturhus och Somaliska personskadeföreningen uppmärksammar "Alla har rätt att funka olika" och hjälper till att samla in pengar till Musikhjälpen 2018.

PRESSMEDDELANDE

Den 10-16 december intar Musikhjälpen Stortorget i Lund. I Trollhättan flyttar Musikhjälpen in på Kronan Kulturhus.

Under veckan arrangerar Kronan tillsammans med Somaliska personskadeföreningen olika aktiviteter i kulturhuset för att uppmärksamma temat "Alla har rätt att funka olika", och hjälpa till att samla in pengar. till Musikhjälpen. Alla pengarna som samlas in går till Radiohjälpen och årets tema.

– Detta är ett initiativ från Mahdi Deer, Somaliska personskadeföreningen, och personalen på Kronan Kulturhus, med Jessica Stenström i spetsen. Det är ett initiativ som vi är stolta över eftersom människor med funktionsnedsättning är en av världens mest diskriminerade grupper. Genom att delta i Musikhjälpen kan vi lyfta upp frågan på agendan och förhoppningsvis öka kunskapen om den här gruppens utsatthet, säger Paula Pelli, Kulturhuschef på Kronan Kulturhus.

Kronans grundskola arrangerar schackturnering, mötesplatsen live-sänder från glasburen i Lund, Klubb Kul målar för musiken och har "open mic" för sång och dans. Alla som vill kan bidra till insamlingen genom att exempelvis köpa ”Hjälpenkakan” i caféet, lotter med chans på fina priser skänkta från företag i Trollhättan, eller ge ett bidrag till Kronans digitala insamlingsbössa.

Hela fredagen den 14 december håller Somaliska personskadeföreningen i programmet som innehåller musik och somalisk mat. Mahdi Deer från föreningen kommer att visa och berätta om situationen för människor med funktionsnedsättning i Somalia.

– Alla gåvor är välkomna men det viktiga är att vi lyfter detta viktiga ämne och att vi skapar möten mellan människor, avslutar Jessica Stenström från Kronan Kulturhus.

Kontakt: Paula Pelli, kulturhuschef, Trollhättans Stad, 0520-497885

Musikhjälpen är ett insamlingsevent som funnits i Sverige sedan 2008. Under 144 timmar den 10 till 16 december direktsänds Musikhjälpen i P3 och SVT Play från Lund. Sändningen görs tillsammans med Radiohjälpen och samlar in pengar till en humanitär katastrof. Pengarna som samlas in ska gå till att ge människor med funktionsnedsättning tillgång till skola, vård, stöd och hjälp.

Senast granskad 2019-03-22 av Per Ivarsson