Ansökan om insats enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS)

Behöver du någon form av hjälp och stöd finns det flera olika insatser enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) du kan ansöka om.

E-tjänst för ansökan

Blankett för utskrift, ansökan enligt lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade

Så här ansöker du

Du som vill ansöka om någon insats enligt Socialtjänstlagen (SoL) kan göra det genom:

  • Trollhättans Stads e-tjänst
  • Fylla i ansökningsblanketten och skicka in via e-post eller post
  • Ta kontakt med handläggare på biståndsenheten som hjälper dig med ansökan

Kontaktuppgifter biståndshandläggare

Vad händer efter ansökan?

Handläggare på Biståndsenheten utreder och beslutar om de insatser du ansöker om. Om du vill ha mer information, har några frågor eller behöver hjälp med din ansökan kan du kontakta en biståndshandläggare.

När din ansökan inkommit till Biståndsenheten så kommer en handläggare att kontakta dig. Handläggaren kommer då att träffa dig för att ni tillsammans går igenom din ansökan. En ansökan kan behöva kompletteras med exempelvis läkarintyg som styrker din funktionsnedsättning/diagnos. Din ansökan prövas utifrån dina personliga behov och gällande lagstiftning. Därefter får du ett skriftligt beslut.

Vid ett avslag kan beslutet överklagas till Förvaltningsrätten. Din överklagan ska då ha inkommit till Trollhättans Stad senast tre veckor från det datumet som du tog del av beslutet.

Det här kan du ansöka om enligt LSS

Senast granskad 2021-04-23 av Jonathan Hjort