Kim säger: Rastaktivist, javisst!

Kim Fagerholm arbetar som fritidspedagog på Kronan. Hennes klassrum är på skolgården. När hennes kollegor avslutar sina lektioner börjar Kims organiserade rastverksamhet där barnen får en meningsfull rast med möjligheter att utvecklas. Hon driver en egen verksamhet som gör skillnad för barnen, både i och utanför klassrummet. Trevlig läsning!

Enhet Utbildningsförvaltningen Gärdhemsvägen 9 461 84 Trollhättan 0520-49 50 00 Utbildningsförvaltningen

Jag började jobba på Kronan i januari 2016 i en förskoleklass. Såhär i efterhand tror jag att både jag och min kollega kan se att det inte blev så bra. Jag var mer utanför klassrummet än inne med klassen. Jag löste konflikter i andra klasser, pratade med de elever som ofta smög ut från klassrummen och enda gången jag utförde något vettigt var när det var rast.

Inför höstterminen 2016 fick vi önska vad vi ville göra under läsåret 2016-2017. Då Kronan bestämt sig för att satsa på organiserad rastverksamhet sökte jag den tjänsten och fick den. Under sommarlovet 2016 dammsög jag facebook, bloggar och internet efter ett bra pantsystem till rastboden och inte minst sökte jag efter lekar och aktiviteter jag kunde hålla med barnen.

"Det är lika spännande varje torsdag då jag träffar på barn i korridoren som undrar varför jag inte är ute" 

 

Jag ägnade sista veckan av sommarlovet åt att städa, sortera och organisera boden, dela ut klädnypor till alla mentorer så jag hade ett fungerande pantsystem att sjösätta när alla elever var på plats. Första skoldagen gick jag runt i klasserna och berättade om rastverksamheten och förklarade hur jag tänkte att den skulle fungera under året. Klockan 9.15 när de första eleverna sprang ut på sin rast stod jag i min röda bod och lånade ut bollar, hopprep, styltor, tennisrack och bandyklubbar för brinnande livet och så har det rullat på varenda förmiddagsrast hela året. Med undantag för de tokiga torsdagarna när jag har planeringstid. Det är lika spännande varje torsdag då jag träffar på barn i korridoren som undrar varför jag inte är ute.

Upplägget på våra raster är att åk 1-3 har rast mellan 9.15-9.35, 4-6 har rast 9.40-10.00 och 10.00-10.30 är förskoleklasserna ute. Under dessa raster är boden öppen och eleverna får låna vad de vill. Under tiden jag är på plats är det ungefär 90% av alla saker som kommer tillbaka, 10% svinn är inte mycket att sura över, ett par bollar som fått ben, spadar och stjärtlappar som gick sönder i snöyran och ett par hopprep som vi fått slänga.

"Fredagen innan påsklovet fick jag nästan alla barn och personal att dansa fågeldansen för att få gå på påsklov" 

 

På lunchrasterna byter jag jobb och går från att stå i boden till att leda lekar för lågstadiet.  Det har varit mycket dans, hopprep och bollsporter under året. Fallskärm, stjärtlapp när det snöade och dansen är nog det som drar flest barn. En fredag sjöng jag och ett 40-tal barn karaoke på skolgården. Fredagen innan påsklovet fick jag nästan alla barn och personal att dansa fågeldansen för att få gå på påsklov. Vi har också dansat precis innan jul till julsånger.
Barnen på mellanstadiet var inte så sugna på att leka så de får låna i boden även på sin lunchrast efter att de tagit det demokratiska beslutet på sina klassråd. 

Jag brukar berätta att jag är rastaktivist och jobbar på fritids på Kronan. Precis lagom till skolavslutningen kommer jag också kunna titulera mig äventyrspedagog. Det är något som jag använt på onsdagar i vår danssal där jag tränat eleverna i samarbetsövningar. Rastaktivist är ett ord som många inte hört tidigare. Men min definition av mitt jobb är att jag är en person som brinner för rasten. Jag brinner för att barnen ska ha en meningsfull rast som är full av möjligheter att utvecklas. Rasten är tid för att utveckla och bygga på samma förmågor som de tränar på i klassrummet. Att kunna vänta på sin tur, att kunna samarbeta, samspela, att få röra på sig och att ha roligt.

"Min definition av mitt jobb är att jag är en person som brinner för rasten. Jag brinner för att barnen ska ha en meningsfull rast som är fylld av möjligheter att utvecklas"

 

När mina kollegor har avslutat sina lektioner i klassrummen börjar mina lektioner på skolgården. Jag tror och hoppas att mitt jobb på Kronan gjort skillnad för våra elever. Jag vet att kränkningarna på skolan har minskat, det är självklart tack vare mina lärarkollegor, vårt fantastiska elevhälsoteam och en massa annat.  Men jag tror också att det blir färre konflikter och kränkningar om alla elever känner sig sedda och bekräftade och det är något jag jobbar stenhårt för varje dag.

Jag blev nominerad till årets Verksamhetsutvecklare i Trollhättan, jag vann inte utan det gjorde Ola Winther för morgonidrotten på Velanda skola. Men jag som bara leker hela dagarna, som inte är äldre än de elever som råkar vara ute på rast just då och som inte kan lära barn att varken läsa eller skriva, fick juryns hedersomnämnande med motiveringen:
”För en gemensam rastverksamhet på Kronan F-6 där eleverna aktiveras och engageras. Kim har bidragit till att skapa en verksamhet som uppmuntrar till rörelse och bidrar till positiva elevrelationer samt en god samverkan mellan elever och personal.”  Kan ju säga att jag växte ganska många centimeter den morgonen när rektorn ville berätta detta.

Läsåret 2016/2017 har jag utarbetat en modell för rastverksamheter som fungerar för oss, jag har gjort en mängd misstag och tagit ett gäng snedsteg men jag kommer stå på skolavslutningen den 15 juni med en värme i kroppen över att få vara en del av Kronan. 

Årets verksamhetsutvecklare utsedd!

Utbildningsnämnden delar varje år ut en utmärkelse som Årets verksamhetsutvecklare med syftet att stimulera skolutveckling och premiera intressant och nydanande arbete inom Utbildningsförvaltningen. Nu är årets verksamhetsutvecklare utsedd!

Skolbloggen

Pedagoger från Trollhättans stads förskolor och skolor delar med sig av tankar och efterenheter kring sitt yrke! Bloggen är en samling pedagogiska guldkorn att inspireras av. Låt stå!

Vill du bli skribent?

Vi söker fler skribenter till Skolbloggen! Jobbar du inom Trollhättans stads förskolor och skolor och har ett brinnande intresse för ditt yrke och skolvärlden i stort? Hör av dig till oss!

Senast granskad: 2017-05-30 | av: Elin Sjöberg
Tipsa en vän
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)