Marlene om klassrumsorganisation och kaosteorier

Kaos. Känns det igen kanske? Jag har funderat en hel del på det här med kaos. För några år sedan såg jag ett program på tv om kaosteorier. Det var för övrigt under samma period som jag fattade intresse för fraktaler. Ett intresse som snart gick över. Jag förstår fortfarande inte. Varför har då mitt intresse för kaosteorier väckts till liv igen kan man undra?

Enhet Utbildningsförvaltningen Gärdhemsvägen 9 461 84 Trollhättan 0520-49 50 00 Utbildningsförvaltningen

Jag såg ett avsnitt av Vetenskapens värld på tv härom kvällen. Avsnittet handlade om en studie man gjort i Norge kring vad som gör en lärare till just en bra lärare. I en artikel i tidningen Skolvärlden kan man även läsa om denna studie.  Man hade i den internationella forskningen då ringat i tre olika faktorer som representerade ett gott klassrumsledarskap. Jag beskriver dem extremt kortfattat och något förenklat.

Emotionellt stöd. Det betyder att du som lärare ser eleverna och att du kan möta dem där de befinner sig.

Inlärningsstöd. Tänk er ett formativt arbetssätt.

Klassrumsorganisation. Nu med risk för att i text låta ironisk. Man har i studierna kommit fram till att en duktig lärare organiserar arbetet i klassrummet och ser till att eleverna sitter på sin plats och jobbar.

Pjuh! Då kan jag pusta ut. För tänk det är lite så jag tänker att alla lärare redan jobbar. Eller försöker i alla fall. Om det nu då inte hade varit för den enkla lilla detaljen kaos. Naturen har en märklig förmåga att skapa oordning. Tänk er att ni lämnar ert skrivbord snyggt och välstädat. Sedan låter ni tiden gå. Ni stökar inte med flit men ni städar heller inte. Vi kan väl alla enas om att det inte blir bättre ordning på skrivbordet ju längre tiden går. Eller ta en handfull med legobitar som ni lagt i ordning på en bricka. Vänd upp och ner på brickan så alla legobitarna faller ner på golvet. Det är ju inte så att alla legobitarna lägger upp sig i samma ordning som det var innan. Det är snarare troligt att alla bitarna ligger i en himla röra på golvet och att det kommer in någon och trampar på en av dessa för att då skapa ett ännu större kaos.

Min något ovetenskapliga reflektion kring detta blir då att även om du lyckats skapa ett gott klassrumsklimat. Du möter alla eleverna och du har förmågan att ge dem feedback så kommer hela tiden naturen att sträva mot oordning. Så fort du lämnar klassrummet så finns det en risk, att när du kommer tillbaka är ordningen inte riktigt den samma som den var när du gick.

Så Livet enligt fröken Kjell blir då att ytterligare en faktor behövs för att göra en riktigt god lärare. Förmågan att hålla kaos borta och förmågan att göra det om och om igen. För det är det bra lärare gör. Två barn som lekte så bra, slåss plötsligt hej villt. Eleven som nyss sa att hen förstod allt du sa fattar plötsligt ingenting och så vidare.

Så nästa gång du lyckats tygla kaoset vare sig det är på ditt skrivbord eller i klassrummet så måste det ju betyda en sak.  Du är en superhjälte. För det är väl bara superhjältar som kan bekämpa naturlagarna?

Guldkornet idag ett citat ur en krönika skriven av Ann Heberlein i Sydsvenskan från den 23 augusti 2015:

”Det är inte på semestern drömmar ska uppfyllas. Det är nu. När det blir mörkare på kvällarna, kyligare i luften och träden fäller sina löv. Det är nu du bestämmer vad du vill göra med ditt liv och hur du vill leva det. Varje dag från och med nu”

Senast granskad: 2017-10-16 | av: Elin Sjöberg
Tipsa en vän
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)