Nossebrobanan 100 år

Hembygdsföreningar i Trollhättan och Nossebro har tagit initiativet till uppskyltning av Trollhättan-Nossebro Järnväg som också firar 100 i år. I helgen återinvigdes järnvägsminnesmärket i Åsaka och skyltarna kom på plats.

Enhet Kultur och fritid Gärdhemsvägen 9 461 83 Trollhättan 0520-49 50 00 Kultur och fritid

Den 16 februari är det 100 år sedan Trollhättan-Nossebro Järnväg, TNJ, invigdes. Känd hos de flesta som "Nossebrobanan". Detta uppmärksammar Gärdhems, Åsaka-Björke, Främmestads och Nossebro Hembygdsföreningar samt Trollhätte-Gillet med informationstavlor vid 14 ”bemärkta” platser längs banan, från platsen för TNJ:s station i Trollhättan till stationshuset i Nossebro.

Tillkomsten av Trollhättan-Nossebro Järnväg drevs fram genom ett starkt engagemang från Trollhättan. Järnvägen ansågs nödvändig för den blivande och kraftigt växande stadens försörjning. TNJ började byggas i maj 1913. Knappa tre år senare, den 16 februari 1916 invigdes banan och dagen därpå öppnades den för allmän trafik. 32,6 km järnväg kostade för 100 år sedan 1,2 miljoner kronor.  Det blir 37 kr/meter… Trollhättans stad innehade ensam 34 procent av aktierna i bolaget; andra trollhätteintressenter var Vattenfall och Nohab.

Inledningsvis infriades förväntningarna på tågsträckan, men snart konkurrerades smalspårsbanan ut av normalspårig järnväg och landsvägstrafik. Den 15 juni 1968 gick den sista rälsbussen och året efter revs rälsen upp.

Nu kan du resa längst gamla Nossebrobanan – eller Trollhättebanan, beroende på i vilken ända av den en bor, och lär dig mer om platserna. En kartfolder, som finns hos hembygdsföreningarna, visar var tavlorna finns. Delar av banan är försvunnen, men det mesta är tillgängligt för cykel- och gångtrafik och en del även för biltrafik.

Vill du veta mer är du alltid välkommen att kontakta  föreningarna.

Ladda hem kartfoldern som pdf

 

Senast granskad: 2016-02-15 | av: Jenny Persson
Tipsa en vän
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)