Miljöförvaltningens avgifter för hygien- och undervisningslokaler

Miljöförvaltningen har tillsyn på företag och verksamheter. För tillsynen tar vi ut en avgift. Nedan kan du läsa mer om den avgiften och varför vi tar betalt för vårt arbete.

Enhet Miljöförvaltningen Gärdhemsvägen 9 461 83 Trollhättan 0520-49 74 75 Miljöförvaltningen

Varför måste man betala för det jobb som vi gör?

Avgifterna har funnits sedan slutet av 1990-talet, då politikerna bestämde att de verksamheter som behöver tillsyn också ska betala för arbetet. Lagstiftningen är tydlig; skattemedel från kommuninvånarna ska inte användas till detta.

Vad betalar man för?

Ni betalar för den tid det tar att granska er verksamhet, det vill säga allt från förberedelser och besök, till att skriva rapporter och beslut. Timpriset är för närvarande 850 kr. Tar arbetet till exempel tre timmar blir kostnaden 2 550 kr.

Varför är timpriset 850 kronor?

Miljönämndens politiker har sett över våra avgifter och kommit fram till att vårt timpris för närvarande behöver vara 850 kr för att täcka våra kostnader. Det är ett normalt timpris jämfört med andra kommuner i vår närhet.

Hur kan man påverka kostnaden?

Det bästa sättet är att arbeta förebyggande så att risken för skadlig påverkan på hälsan och miljön minskar. Det gör att vi inte behöver lägga så mycket tid å tillsyn av er verksamhet. Kostnaden kan givetvis också öka om ni inte löser brister som vi påpekar vid besöken.

Senast granskad: 2017-08-29 | av: Jeanette Wadman
Tipsa en vän
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)