Elever från Sylteskolan tillsammans med representanter från Skanska sitter runt ett bord och diskuterar

Frukostmöte mellan elever och näringsliv

Frukostmötet är det första mötet mellan elevgruppen och arbetsplatsen i den nya praktikprojektet TOPP. TOPP är utformat så att praktiken ska passa både näringslivets och skolornas verklighet i dagens samhälle. För elevernas del ligger fokus på djupinlärning av ett yrke och en arbetsplats och för näringslivets del är det inte lika tidskrävande som innan.

Person
NäringslivschefDick Eriksson 0520-49 68 10 070-164 29 00
Enhet Näringslivsenheten Gärdhemsvägen 9 461 83 Trollhättan 0520-49 50 00 Näringslivsenheten

Praktik - nu och då

Förra veckan träffades representanterna från arbetsplatserna för första gången sin elevgrupp under ett frukostmöte på respektive skola enligt konceptet TOPP (Trollhättans Omvärldsdagar och PraktikProjekt). Fridaskolan var först ut och hade sitt frukostmöte under tisdagen. Där satt bland annat Jan Wästerlund från Trollhätteplast tillsammans med sin elevgrupp bestående av Nora Högfeldt, Ian Whiteford och Darko Hajar.

De samtalade om skillnaderna mellan praon förr i tiden och den nya TOPP-formen. Alla eleverna tyckte först och främst att det skulle bli väldigt spännande och intressant att jobba med och besöka ett företag som de faktiskt egentligen inte skulle testat på om det inte vore för TOPP. ”När man praoade förr så brukade man ju praoa på ens föräldrars arbetsplats”, påpekade Darko Haja. 

Företag vill visa upp sin verksamhet

På Sylteskolan tyckte Eva Tjärneld, från bostadsbolaget Eidar, att det här skulle bli jättespännande. ”Vi har länge velat ha ett samarbete med skolorna, så det är kul. Det är så viktigt för vår verksamhet att få öppna upp och bjuda in ungdomar”. På skolan satt också en elev som var extra glad över sin praktikplats; ”Detta är något som jag kan tänka mig att göra i framtiden”, sa Mohamed Abdi Osman till sina kontaktpersoner på Skanska, som var angelägna om att visa upp stora delar av sin arbetsplats. Det var en av de gemensamma nämnarna hos alla frukostmötena; en iver från företagens och de offentliga verksamheterna sida att visa upp sin verksamhet på bästa sätt.

Tid skulle avvaras för att svara på elevernas vassa frågor, men de ville även visa eleverna runt på sina arbetsplatser och presentera dem för sina kollegor. Gärna också gå igenom flera delar av verksamheten så att de skulle få ut så mycket som möjligt av dagen – till elevernas stora förtjusning. De utstrålade tacksamhet över att de vuxna tog sig tid att visa dem runt på en arbetsplats som, precis som Darko Hajar sa, de annars aldrig skulle ha fått tillgång till under skoltiden.

Förberedelse hos eleverna

 Även hos eleverna märktes förberedelserna av: ”Förut fick man en shock när man skulle ut och praktisera, men nu kommer man mer förberedd”, sa Tyra Johansson från Stavreskolan som liksom alla elever på Stavreskolan fått en lång lista med frågeställningar som lärarna förberett som man kunde fundera på inför TOPP-mötet. ”Det är bra att projektet pågår en hel vecka och man inte har några vanliga lektioner under tiden. Det är en stor uppgift och vi har mycket att göra – det är fullt upp!”, fortsatte Adam Sohlberg som satt tillsammans klasskompisarna Tyra, Jack Lindquist och Lisa Bengtsson samt Maria Stommendal från Länsförsäkringar. Maria flikade in att det från företagarnas sida är en bra projektform som inte gör en så låst. ”Nu behöver man inte hitta på aktiviteter i två veckor, utan nu är det en dag och eleverna har då en uppgift att lösa genom att samla in material till sin företagspresentation, och den ska också bli jättekul att se den sen!”. 

Senast granskad: 2015-12-16 | av: elin.bom@trollhattan.se
Tipsa en vän
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)