Magnus Mollstedt har gjort en rejäl resa med sitt rekryteringsverktyg Varbi. Det startade med en idé kring dialog – idag finns 15 anställda på tre orter och drygt en miljon användare.

Rekrytering får Varbi att växa

– 250 kunder och 5 000 ansökningar per dag

Enhet Näringslivsenheten Gärdhemsvägen 9 461 83 Trollhättan 0520-49 50 00 Näringslivsenheten

Det började som en idé kring dialog. Borde man inte kunna skapa en dialog mellan arbetsgivare och kandidat i samband med rekrytering? Idén växte till en tanke och nio år efter starten har Magnus Mollstedt byggt upp ett rekryteringssystem med 250 kunder och drygt 5 000 ansökningar – varje dag.

– Nyckeln är att värdera kandidaten oavsett om det blir en anställning eller inte. Ofta dyker det upp nya möjligheter och alla företag och organisationer inser vikten av att skapa en bra relation. En kandidat kan ju också vara en kund och då vill man ju att bilden ska vara positiv även om kandidaten får ett nej till jobbet, förklarar Magnus Mollstedt framgångsreceptet med rekryteringssystemet Varbi, som just bytt namn från MyNetwork. Varbi betyder passande nog ”att rekrytera” på Esperanto.

Namnbytet sker för att underlätta en internationell lansering. För det har onekligen gått bra sedan svenske kollegan i Oslo John-Erik Hassel och Magnus drog igång verksamheten i Trollhättan och Oslo. Idag arbetar tio personer i Trollhättan, dessutom två i Stockholm och en i Oslo. Och snart tar två nya medarbetare plats i nya kontoret på Spannmålsgatan i Trollhättan.

Västra Götalandsregionen, 17 universitet och högskolor, Stockholms stad, Max och Liseberg är några av de 250 kunderna som använder Varbi i sin rekrytering.

– Vi har dessutom väldigt många lokala kunder, vilket vi är väldigt stolta över. Länsförsäkringar Älvsborg, Trollhättans Stad, Nevs, e-AAM, ProTalent, West Work, NÄL, Nolato Cerbo och Högskolan Väst är några som vi samarbetar med, berättar Magnus.

Att systemet är väl utbrett råder det inget tvivel om. Drygt en miljon människor har en egen användarprofil och man har 30 000 användande chefer och rekryterare i de olika företagen/organisationerna som är kunder.

– Just nu jobbar vi med att växa internationellt med våra befintliga kunder. Vi håller på att översätta till en rad olika språk, däribland mandarin som ju är gångbart i Kina, berättar Magnus.

Kundnöjdhet är ett nyckelord för Magnus och kollegorna på Varbi. Både när det gäller de egna kunderna samt givetvis också upplevelsen som kandidaten får när man söker jobb. Många av de nya kunderna är också rekommendationer från befintliga partners till Varbi.

– I många fall är våra kunder med och utvecklar systemet, man kan säga att vi växer tillsammans. Och vi ser en fortsatt expansion i Trollhättan, även om vi kommer att växa i lugn takt, hälsar Magnus Mollstedt.

Senast granskad: 2017-02-28 | av: Katarina Loodh
Tipsa en vän
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)