Lyckad satsning i centrum

– med e-handel når Helena kunder från när och fjärran

Person
NäringslivschefDick Eriksson 0520-49 68 10 070-164 29 00
Enhet Näringslivsenheten Gärdhemsvägen 9 461 83 Trollhättan 0520-49 50 00 Näringslivsenheten

Det startade med en mindre webbutik innehållande bröllopskort för tio år sedan i Göteborg.

Nu firar Helena Löwenlid fem år i Trollhättan med en butik på Storgatan som innehåller allt från heminredning till kläder, accessoarer, möbler – och givetvis också bröllopskort. 

–      Ja, det har hänt en del på tio år. Jag trivs förträffligt i Trollhättan, både i staden och med min centrala placering på Storgatan. Och tack vare att jag också finns på webben så har jag kunder både lokalt och från andra delar av landet, konstaterar Helena Löwenlid när vi hälsar på i den välsorterade butiken Vanilla Home på Storgatan.

Helenas resa som företagare har gått från Göteborg till Trollhättan och från bröllopskort till en så gott som fullsorterad butik gällande heminredning och kläder. Eller livsstilsbutik som hon själv kallar den.

–      Det hela började med att jag tillverkade kort till mitt eget bröllop. Sedan ledde det ena till det andra och för tio år sedan öppnade jag en webbutik från Göteborg där jag bodde, berättar Helena.

Men i takt med att familjen blev större så ökade längtan till hemstaden Trollhättan. Efter två års husletande så gick flyttlasset och Helena hittade en butikslokal på Storgatan. Sedan dess har hon hunnit byta både lokal och namn. Från My Cards & Home till Vanilla Home. Numera har sortimentet också utökats rejält.

–      Och nu firar jag fem år i Trollhättan! Jag trivs väldigt bra i staden och har hittat min plats i centrum. Det känns som att det har blivit bättre fart i centrum. För min egen del har framförallt det senaste året betytt ett rejält uppsving med ökad omsättning och nya kunder. I somras tog jag över hela lokalen, tidigare delade jag med en kollega som hade kläddelen, berättar Helena.

Kvinnor mellan 30-70 år är den typiska målgruppen som kommer in i butiken. Men Helena kompletterar också med e-handel.

–      Det är ett väldigt bra sätt att förstärka omsättningen. Vissa dagar är det lugnare i butiken och då känns det bra att se att det trillar in beställningar via webben, berättar Helena som i framtiden ser en utvecklingspotential i den digitala försäljningen.

–      Absolut. Idag utgör e-handel 15-20 procent av min omsättning, men jag marknadsför mig inte särskilt bra. På sikt verkar det lockande att utvecklas via e-handeln. Dessutom fungerar det ju bra ihop med butiken i centrum, hälsar Helena Löwenlid.

Text: PETER ASP

Senast granskad: 2016-02-24 | av: Peter Asp
Tipsa en vän
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)