GKN Aerospace i Trollhättan tecknar viktigt tillverkningsavtal med japanska Kawasaki

GKN Aerospace i Trollhättan har tecknat ett långsiktigt avtal med Kawasaki Heavy Industries, KHI, om tillverkning av motorkomponenter i titan. Det exakta ordervärdet är inte officiellt, men det handlar om miljardbelopp.

Person
NäringslivschefDick Eriksson 0520-49 68 10 070-164 29 00
Enhet Näringslivsenheten Gärdhemsvägen 9 461 83 Trollhättan 0520-49 50 00 Näringslivsenheten

GKN Aerospace har alltså tecknat ett så kallat LTA-avtal, (Long Term Agreement) med japanska KHI som gäller tillverkning av roterande delar i titan för flygmotorerna PW1100G-JM och PW1400G, som båda ingår Pratt & Whitneys nya familj GTF (Geared Turbo Fan), dvs växlad fläktmotor.

PW1100G-JM kommer att sitta i det nya Airbus A320neo, medan PW1400G kommer att sitta i det ryska flygplanet Irkut MC-2.

Kontraktet gäller tillverkning av dessa produkter i 13 år, dvs ända fram till 2028. De första detaljerna ska levereras redan i slutet av året.

För GKN är avtalet viktigt på flera sätt: det innebär fortsatt tillväxt inom GTF, samtidigt som man skaffat en helt ny kund – och dessutom ligger det i linje med ambitionen att öka närvaron på den asiatiska marknaden. Det är dessutom det största LTA-avtalet som tecknats på många år.

Produktionen av dessa kritiska motorkomponenter kommer att ske hos GKN Aerospace Engine Systems i Trollhättan, som har den utrustning som krävs för att tillverka i titan enligt de tuffa toleransnivåer som krävs. Och där man också bedöms ha förutsättningar att klara den utmanande och mycket snabba tillverkningsökningen som väntar.

“Det här avtalet är inledningen på en lång relation med KHI, en helt ny och viktig kund för oss. Det innebär också att vi etablerar oss i Japan, som är en viktig framtidsmarknad för oss”, kommenterar Joakim Andersson, General Manager för Engine Products Sweden i Trollhättan.

”Vi har redan ett nära samarbete med Pratt & Whitney´s motorprogram inom GTF och är riskdelande partner i dessa två motorer. I vårt samarbete med KHI kan vi därmed utgå från beprövade teknologier och certifierade komponenter, vilket minskar alla slags risker och håller utvecklingskostnaderna nere. Med alla våra processer, teknologier och tillverkningsresurer samlade inom företaget kan vi klara de krävande tillverkningsplaner som ställs av de stora motortillverkarna, OEM (Original Equipment Manufacturer)”, fortsätter Joakim Andersson.

Akio Onzuka, chef för Inköpsavdelningen inom KHI:s gasturbindivision kommenterar:

”Vi är glada att kunna teckna detta långsiktiga tillverkningsavtal med GKN Aerospace kring komponenter till PW1100-G-JM och PW1400G-JM-motorerna. Avtalet innebär att de båda företagen kan arbeta tillsammans under många år och det innebär därmed också att stödet vi erbjuder våra kunder kan öka. Det innebär dessutom att KHI kan dra nytta av GKN Aerospace´ tekniska kunnande och stora erfarenhet på det här området, vilket minskar både risker och kostnader i dessa viktiga motorprogram”.

För mer information, kontakta Joakim Andersson, 0520- 215504.

Läs mer om Kawasaki Heavy Industries

Fakta

Avtalet gäller tillverkning av tre olika motorkomponenter:

  • Hub LPC (Hub i lågtryckskompressorn) - en avancerad komponent med ytterst små toleranser.
  • Shaft, ASSY- FDGS, (en kort men mycket komplex axel mellan fläkt och kompressor), även den med mycket små toleranser.
  • Hub ASSY-Fan Rotor (”Fläkthub”).
Senast granskad: 2015-10-26 | av: elin.bom@trollhattan.se
Tipsa en vän
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)