Närbild på Johan Formgren och Joacim Nyberg Med nytt varumärke och nya lokaler på Innovatum ser Orio nu ljust på framtiden. Joacim Nyberg och Johan Formgren leder idag en verksamhet med 3600 verkstäder som kunder och en omsättning på drygt 800 miljoner kronor. Foto: Peter Asp

Genombrottet för Orio

– positiva utsikter efter tuff omställning

Person
Näringsliv och internationaliseringLivio Benedetto 0520-49 70 52 070-622 95 04
Enhet Näringslivsenheten Gärdhemsvägen 9 461 83 Trollhättan 0520-49 50 00 Näringslivsenheten

Det har varit några tuffa och händelserika år för Saabs gamla reservdelsorganisation. Först ett eget dotterbolag under Spykers ledning, sedan del i Sveriges största konkurs och därefter statlig ägare med namnbyte från Saab Parts till en ny identitet i Orio.

 Men fyra år efter namnbyte och ny identitet ser det betydligt ljusare ut. Nyligen lämnade man Stallbacka för nya lokaler i genombrottet på Innovatum – och försäljningen börjar hitta nya marknader. Idag är Orio 250 medarbetare i Nyköping och Trollhättan.

 –  Det har onekligen varit en resa, men nu känns det verkligen som att vi hittat rätt. De nya lokalerna har blivit ett lyft och vi har breddat vår portfölj. Idag har vi 3600 kunder i 60 länder och omsätter drygt 800 miljoner kronor, berättar vice VD Johan Formgren som varit med på hela resan.

 Från att enbart salufört Saabs reservdelar har Orio nu breddat verksamheten och man är reservdelsdistributör för alla stora bilmärken. Saabs märkesverkstäder är fortfarande största delen av försäljningen, men övriga delen ökar.

 –  Vi är stolta över arvet från Saab, det finns fortfarande drygt en miljon Saabar som rullar och som regelbundet servar sina bilar. Men vi behöver givetvis bredda oss och idag levererar vi reservdelar till i stort sett alla stora bilmärken, berättar Johan Formgren.

 Den breddade marknaden består av reservdelar och andra kundlösningar till oberoende verkstäder, som inte är anslutna till kedjor som Mekonomen, Meca eller Autoexperten.

 –  Vi levererar också lösningar som underlättar för verkstaden i kontakten med kunder. Det kan vara offertverktyg, affärssystemintegration eller hjälp med marknadsföring. Vi har tvingats anpassa oss till en ny verklighet, men nu ser vi möjligheter att förstärka vår kompetens. Framförallt vill vi utveckla oss inom e-handel och logistik, konstaterar Johan som är mycket nöjd med flytten till nya lokaler.

 –  Med nytt namn och en breddad portfölj så kändes det helrätt att flytta till nya lokaler. Man kan säga att det här blivit genombrottet för oss, säger Johan Formgren med ett skratt.

Senast granskad: 2017-05-31 | av: Anna Nilsson
Tipsa en vän
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)