Anders Tysk, ansvarig för affärsutveckling och avancerad engineering inom huvudkoncernen AAM. Foto: Peter Asp

eAAM växer så det knakar

Trollhättan börjar allt mer växa som ett nav när det gäller tillverkning och utveckling av elbilar och hybrider. Nevs är ju känt sedan läge, men har du hört talas om den kanske starkaste och snabbast växande aktören – eAAM?

Person
NäringslivschefDick Eriksson 0520-49 68 10 070-164 29 00
Enhet Näringslivsenheten Gärdhemsvägen 9 461 83 Trollhättan 0520-49 50 00 Näringslivsenheten

– Vi startade vår verksamhet med 18 personer 2010 och nu har vi just avslutat vår fjärde flytt för att vi vuxit ur våra lokaler. Nu är vi omkring 140 medarbetare i nya fräscha lokaler i det nya genombrottet på Innovatum, berättar Anders Tysk som är ansvarig för affärsutveckling och avancerad engineering inom huvudkoncernen AAM.

American Axle Manufacturing (AAM) har omkring 15 000 medarbetare och är topp tre i världen gällande tillvekning och utveckling av drivlinor och chassin. Och i Trollhättan sitter framtidsbolaget i koncernen, E-AAM som har ansvar för drivlinor till elbilar och hybrider.

– Det är det som är så häftigt. Det som från börjar var en avknoppning från Saab är nu ett av världens mest kompetenta kontor när det gäller utveckling av drivlinor för elfordon. Kompetensen i Trollhättan är väldigt hög, konstaterar Anders Tysk och tänker på de 140 medarbetare som dagligen arbetar med utveckling för i princip alla stora bilmärkena på marknaden.

– Vi kan av sekretesskäl inte berätta vilka märken vi arbetar med, men som det är idag har vi god orderingång och tvingas faktiskt tacka nej till uppdrag, berättar Anders som tror att framtiden ser ljus ut både för elfordon och för utvecklingen av bolaget i Trollhättan.

– Moderbolaget har uttalat att det är Trollhättan som är spetsen för eldrivlinor och totalt har man investerat över en miljard kronor i Trollhättan och i en vinteranläggning i Arjeplog där vi testar. Nu står vi för en ny investering på 245 miljoner kronor där jag tror och hoppas att Trollhättan ligger bra till, säger Anders.

Just närheten till andra aktörer med fokus på fordon är ytterligare en positiv sak med Trollhättan, som är på väg att växa ut till ett kluster inom framtidsbranschen elfordon.

– Förutom vi själva så finns det flera underleverantörer i staden som arbetar med elfordon och eldrift. Och om Nevs fortsätter sin utveckling så blir det ytterligare en stark spelare inom branschen. Jag tror definitivt att Trollhättan blir att räkna med som ett starkt kluster, konstaterar Anders Tysk.

Text och foto: Peter Asp

Senast granskad: 2016-08-30 | av: Katarina Loodh
Tipsa en vän
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)