Rallydrottning till Idrottsgalan

- sju prisutdelare klara när idrottens bästa ska koras

Person
Press- och marknadschefPeter Asp 0520-49 70 49

Trollhättan 2017-01-31

7 april hyllas Trollhättans idrottare och föreningar på stadens egen idrottsgala.

Redan nu kan arrangörerna presentera sju prisutdelare som garanterat höjer stjärnglansen på galan. Sveriges rallydrottning, Tina Thörner, fotbollslegenderna Torbjörn Nilsson och Håkan Mild samt förbundskapten för juniorlandslaget i orientering, trollhättebon Susanne Wiklund Björk kommer alla att finnas på plats för att dela ut priser i Älvhögsborg.

Fram till 14 februari är det öppet för allmänheten att nominera kandidater till årets priser. Sedan är det juryns jobb att utse tre finalister i varje kategori, som sedan går vidare till galan. Arrangörerna Trollhättans Stad, Arena Älvhögsborg, TTELA och SISU lovar att hedersgästerna kommer förgylla galakvällen.

–      Tina Thörner är världens mest framgångrika kvinnliga kartläsare och dessutom en riktig entertainer, fastslår projektledaren Peter Jacobsson, Trollhättans Stad.

–      Torbjörn Nilsson är en legend inom fotbollen, men alla kanske inte känner till att han också skrivit boken ”Att leda med känsla” och har ett viktigt budskap att förmedla till alla ideella ledare, säger Lasse Halma, på Sisu i Trollhättan/Vänersborg.

Precis som vid fjolårets galasuccé så väntas 500 gäster från Trollhättans idrottsföreningar ta plats på Idrottsgalan på Arena Älvhögsborg. Förutom prisutdelning i åtta kategorier står mat och underhållning på programmet. Som husband återser vi Combo Abzint som gästas av lokala sångerskan och pianisten Astrid Melén.

Prisutdelare 2017

• Tina Thörner, kvinnlig kartläsare som navigerat åt internationella förare som Colin McRae, Kenneth Eriksson och Ari Vatanen. I bagaget finns bland annat tre dam-VM-titlar och två pallplatser i Dakar-rallyt.
  • Torbjörn Nilsson är med 332 mål IFK Göteborgs bäste målskytt genom tiderna. 1982 fick han Guldbollen och blev UEFA-cupmästare. Bakom sig har han också en karriär som proffs i Tyskland.
  • Susanne Wiklund Björk Förbundskapten för Juniorlandslaget i orientering. Susanne har sedan 2011 coachat juniorerna i över 70 VM- och EM-lopp och hämtat hem över 50 medaljer.
  • Håkan Mild började sin fotbollskarriär i Trollhättans FK och sedan avancerade till IFK Göteborg, Servette, Real Sociedad och Wimbledon. VM-brons 1994, 74 A-landskamper, åtta landslagsmål och fem SM-guld.
  • Magnus Ölme Eriksson, grundare av Alliansloppet och Klassjoggen, inspiratör, föreläsare och elitmotionär.
  • Monica Hanson, kommunalråd Trollhättans Stad med rötter i badmintonsporten.
  • Toni Andersson, sportchef TTELA.

Vid ytterligare frågor kontakta Peter Jacobsson, Trollhättans Stad, projektledare Idrottsgalan, 070-634 87 63.

Senast granskad: 2017-01-31 | av: Peter Asp
Tipsa en vän