Invigning ny aktivitetspark

– skateboard får sällskap av kickbike, cykel och inlines

Person
Press- och marknadschefPeter Asp 0520-49 70 49

2017-10-12

På lördag 14 oktober nyinviger Trollhättans Stad den 2000 kvadratmeter stora aktivitetsparken i kvarteret Gåsen – skateboard har nu fått sällskap av nya banor för kickbike, cykel, inlines. En nyhet är också ”pumptracken”, en särskild cykelbana med kullar och kurvor, perfekt för mountainbike.

-       Platsen har utvecklats till ett aktivitetsområde för flera sporter, för lek och för avkoppling. I samband med invigningen etablerar vi namnet Trollhättans Skate- och Aktivitetspark, berättar Robert Stenberg, områdeschef för idrott och friluftsliv i Trollhättans Stad.

Hela parkområdet har byggts i etapper. Skateboardparken blev helt klar sommaren 2016 och i somras byggdes banor för bland annat kickbike. Sist ut är pumptracken som står klar lagom till invigningen. Åkytorna kommer också att kompletteras med bänkar och gröna ytor där besökare kan koppla av. I veckan planteras de första träden

-       Det känns jätteroligt att se hur alla unga redan nu åker och har kul i parken men till våren, när gräset och träden grönskar, då kommer parken upplevas som en helt ny plats, konstaterar Trollhättans Stads parkansvarige Mikael Arvidsson.

Lördag 14 oktober kl. 11.00 är det dags för invigning av Carina Lorentzon, Kultur- och fritidsnämndens ordförande tillsammans med Tina Ivarsson, vice ordförande i Byggnads- och trafiknämnden. Trollhättans Stad bjuder alla besökare på bulle och Festis. Mountainbikeåkare från föreningen TSOK kommer också att visa upp sig i pumptracken.

-       Vi hoppas så klart att många kommer och hjälper oss att inviga på lördag och att man tar tillfället i akt och testar alla banorna under dagen, uppmanar Robert Stenberg.

Trollhättans Stad ber besökare att gärna komma till invigningen på cykel, till fots eller på bräda då parkeringsytan vid parken är begränsad. Parkering finns även på Knorren.

Vid ytterligare frågor: Robert Stenberg, områdeschef idrott och friluftsliv, 070-562 84 51 eller Jenny Persson, utvecklingsledare, 0733-48 85 63.

Senast granskad: 2017-10-12 | av: Peter Asp
Tipsa en vän