Skärmdump p vår förstasidan av vår webbplats

Trollhättans webbinformation får högt betyg även i år

Trollhättans Stad håller fortsatt hög klass när det gäller den kommunala informationen på webbplatsen. Det framgår när Sveriges Kommuner och Landsting genomfört webbundersökningen "Information till alla" för att undersöka innehåll och kvalitet på kommuners webbplatser.

Person
WebbkommunikatörKatarina Loodh 0520-49 76 12 0701-64 22 88
Enhet Kommunikationsavdelningen Gärdhemsvägen 9 461 83 Trollhättan 0520-49 50 00 Kommunikationsavdelningen

När Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) i veckan släppte resultatet från sin årliga undersökning av landets kommunala webbsidor så placerar sig Trollhättan på en delad sjätteplats. En knapp försämring jämfört med fjolåret då Trollhättan låg på en delad tredjeplats.

Nytt för i år är att kommunerna har fått bedöma sig själva, istället för att Sveriges kommuner och landsting (SKL) sökt svar på de dryga 250 frågor, som har ställts även i tidigare undersökningar. Det har handlat om frågor om: Öppenhet och påverkan, förskola, grundskola, gymnasieskola, äldreomsorg, individ- och familjeomsorg, handikappomsorg, bygga och bo, gator/vägar/miljö, tillstånd/tillsyn, kultur/fritid, sökfunktion, företagsinformation.

– Vi tycker att det är ett bra resultat även fast vi ramlat ner lite. Det är inte vi som blivit sämre, utan det är andra kommuner som har blivit bättre, konstaterar Trollhättans Stads webbkommunikatör, Katarina Loodh. Det var ju också ett helt nytt sätt att genomföra undersökningen på i år, där vi fått granska oss själva, fortsätter Katarina.

I Trollhättans fall får man svar på 91 procent (jämfört med 94 procent förra året) av de frågor som ställs, vilket gör att man hamnar på delad sjätteplats (tredjeplats förra året). Mariestad, Ljusdal och Västerås toppar med 96 procent. Medel för hela landet är 80 procent.

Som komplement till självgranskningen genomförde SKL i år även en extern undersökning för att se om kontaktuppgifter till nio av kommunens nyckelpersoner gick att hitta med hjälp av kommunens sökmotor och Google. I denna undersökning fick trollhattan.se 87 procent, vilket ger en delad femteplats. De kommuner med högst andel sökbara kontaktuppgifter till nyckelpersoner är Nybro, Rättvik och Trosa, med 100 procent.

Vid ytterligare frågor kontakta Katarina Loodh, webbkomunikatör Trollhättans Stad, 0520-49 76 12.

Information till alla 2016, granskning av information till medborgarna

Senast granskad: 2016-12-05 | av: Katarina Loodh
Tipsa en vän
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)